آخرین بروزرسانی سایت : 05 / اردیبهشت / 3 | 16:55

دبیرکل خانه پرستار: مشکلات اجرای قانون تعرفه‌گذاری حاصل عملکرد سازمان نظام پرستاری است

Visits: 16

دبیر کل خانه پرستار گفت: مشکلات اجرای نادرست قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که امروز موجب نارضایی اکثر پرستاران کشور شده، ناشی از عملکرد و طراحی سازمان نظام پرستاری است که وزارت بهداشت را هم گرفتار کرده است.

محمد شریفی مقدم در گفت و گو با خبرنگار ساعت سلامت افزود: طرحی که هم اکنون به عنوان روش اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در کشور اجرا می شود دستپخت سازمان نظام پرستاری و آشی است که این سازمان پخته است. در این طرح تعدادی بسته خدمتی به عنوان معیار پرداخت کارانه پرستاران تعیین شده اما در عمل کارانه پرستاران بر اساس تعداد بیمار بستری روی تخت بیمارستان تعیین می شود.

وی گفت: سازمان نظام پرستاری بارها از روش اجرای قانون تعرفه گذاری به عنوان دستاورد خود صحبت کرده است اما حالا که کار به اعتراض و نارضایی رسیده است، توپ را به زمین وزارت بهداشت می اندازد و خودش را کنار می کشد.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت در واقع طرح سازمان نظام پرستاری را برای قانون تعرفه گذاری اجرا می کند. این طرح غیر کارشناسی است و اگر هر چه زودتر اصلاح نشود و به همان روش معمول فی فور سرویس یا پرداخت به ازای خدمت که برای  پزشکان اجرا می شود، تغییر پیدا نکند، مشکلات آن حل نمی شود.

شریفی مقدم گفت: معاون پرستاری وزارت بهداشت معتقد است، علت نارضایی پرستاران از اجرای کارانه های دریافتی بعد از اجرای قانون تعرفه گذاری، اعتبار و بودجه کم آن است اما اگر این قانون به جای پرداخت به ازای تخت، بر اساس تعرفه های خدمات واقعی پرستاران انجام می شد، این مشکلات به وجود نمی آمد.

روش غلط اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری

دبیر کل خانه پرستار افزود: هم اکنون حدود ۲۰۰ خدمت پرستاری در کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت تعریف شده است، اگر کارانه پرستاران بر مبنای ارائه همین خدمات پرداخت شود، رضایت نسبی در بین پرستاران به وجود می آید و در آینده راه برای افزایش تعداد تعرفه ها و افزایش کارانه ها باز می شود اما تعداد تخت بیمارستانی اضافه نمی شود بلکه با افزایش سرانه پرستار به تخت، کارانه پرستار کم هم می شود.

وی ادامه داد: معاون پرستاری وزارت بهداشت وعده افزایش ۳۵ درصدی تعرفه های پرستاری را می دهد اما واقعیت این است که با افزایش رقم تعرفه ها در سال ۱۴۰۲ تعرفه خدمات گروه پرستاری برای یک بیمار بستری در شبانه روز از ۹۰ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان افزایش پیدا می کند که رقم ناچیزی است.

متوسط کارانه ماهانه پرستاران ۱.۵ میلیون تومان است

شریفی مقدم گفت: کارانه ۱۲۰ هزار تومانی به ازای مراقبت از هر بیمار بستری در شبانه روز برای کل گروه پرستاری شامل پرستار شیفت صبح،‌عصر، شب، کمک پرستار، سوپروایزر و مترون بیمارستان است، بنابراین رقمی که در عمل به یک پرستار بابت کارانه خدمات پرداخت می شود، مبلغ اندکی است.

دبیر کل خانه پرستار افزود: کل بودجه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری حدود ۶ هزار میلیارد تومان است که باید بین ۲۵۰ هزار نفر گروه پرستاری در کشور برای ۱۲ ماه هزینه شود،‌ به این ترتیب به طور متوسط سهم هر پرستار حدود ۱.۵ میلیون تومان در ماه می شود.

وی ادامه داد: تاکنون کارانه پرستاران به صورت تجمیعی ۵ ماهه پرداخت شده است. مثلا اگر به یک پرستار بابت ۵ ماه کار، مبلغی در حدود ۱۰ میلیون تومان کارانه پرداخت شده باشد، در واقع بابت هر ماه ۲ میلیون تومان دریافت کرده است اما تعداد زیادی از پرستاران همین مبلغ هم دریافت نکرده اند و عده زیادی برای ۵ ماه کار در بیمارستان دو میلیون تومان کارانه گرفته اند یعنی ماهانه ۴۰۰ هزار تومان.

شریفی مقدم گفت: بخش بزرگی از پرستارانی که نسبت به روند اجرای قانون تعرفه گذاری اعتراض دارند کسانی هستند که ماهانه کمتر از ۱.۵ میلیون تومان کارانه گرفته اند.

فاصله ۱۰۰ برابری کارانه پزشک و پرستار

وی افزود: در مجموع حتی اگر بودجه و منابع مالی قانون تعرفه گذاری پرستاری به صورت عادلانه هم بین پرستاران تقسیم شود، سهم کارانه ماهانه هر پرستار حدود ۱.۵ میلیون تومان می شود. در حالی که یک پزشک متخصص در بیمارستان دولتی بدون هیچ هیاهویی ماهانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان کارانه می گیرد.

دبیر کل خانه پرستار گفت: وضعیت پرداخت در نظام سلامت ایران مشابه هیچ کشوری در دنیا نیست و بسیار ناعادلانه است. متوسط فاصله دریافتی بین پزشک و پرستار در دنیا بین ۱.۵ تا حداکثر ۴ برابر است، در حالی که این فاصله در ایران حدود ۱۰۰ برابر است و در هیچ کشور آسیایی و حتی آفریقایی مشابه ندارد.

https://saatesalamat.ir/%d9%85%d8%b4%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%86-%d8%aa%d8%b9%d8%b1%d9%81%d9%87-%da%af%d8%b0%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%86%d8%a7%d8%b4%db%8c-%d8%a7%d8%b2/

ویدئو خبری
رفتن به نوار ابزار