آخرین بروزرسانی سایت : 05 / اردیبهشت / 3 | 16:55

پرستاران ایران در حال مهاجرت به امارات، کویت، عمان و البته اروپا هستند /ناعادلانه‌ترین نظام پرداخت حقوق به پرستاران در دنیا متعلق به ایران است

Visits: 15

روند مهاجرت پرستاران و پزشکان بخصوص پس از کرونا و با سخت‌تر شدن شرایط اقتصادی شدت یافته است. حقوق پرداختی پرستاران همواره محل چالش بوده و تاکنون نیز مطالبات آن‌ها به نتیجه‌ی مطلوب نرسیده است، امری که آن‌ها را به سوی مهاجرت تشویق می‌کند.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار کشور، درباره افزایش موج مهاجرت پزشکان و پرستاران به «انتخاب» گفت: مهاجرت پزشکان آمار مشخصی ندارد، اما در خصوص پرستاران صرفا یک کانال برای بررسی وجود ندارد. ما طبق بررسی‌های میدانی به این نتیجه رسیدیم که به شدت شیب مهاجرت افزایش پیدا کرده است؛ یک سری از پرستاران از سازمان پرستاری گواهی می‌گیرند که برخی از کشور‌هایی که مقصدشان است تخصصشان را تایید کند و حدود سه هزار نفر از این طریق در سال اینگونه مهاجرت می‌کنند. کاریابی‌ها نیز بخش دیگری هستند؛ خود پرستاران نیز می‌توانند کشور مقصد را از طریق مختلف با کمک وکلا انتخاب کنند و مهاجرت کنند. فضایی که ما الان می‌بینیم اکثر پرستاران دنبال مهاجرت هستند.

وی با اشاره به انگیزه‌های پرستاران برای مهاجرت افزود: دلایل مختلفی در این بین مطرح است. درآمد، یکی از دلایل مهم جذابیت‌های کشور‌های مقصد است؛ در آنجا پول‌های قابل توجهی پرداخت می‌شود. ایام کرونا بویژه روند مهاجرت را تسریع و تسهیل کردند، یعنی پرستار ما که می‌خواهد به آلمان برود حتی تاییدیه نظام پرستاری را نیز نمی‌خواهند و صرفا مدرک را با یک گواهی زبان سطح متوسط قبول می‌کنند. یک مدت هم آموزش می‌دهند و حقوق پرداخت می‌شود. البته آلمان از نظر پرستاری در اروپا سخت‌ترین و بدترین کشور است.

شریفی ادامه داد: اما با این وجود در حین ورود، ماهانه پرستار ۱۸۰۰ یورو حقوق دارد که نهایت ۱۵۰ یورو از آن را برای خانه کم می‌کنند. امکانات رفاهی اروپا نیز مسلما از ایران بهتر است و برخورد‌هایی که با پرستاران در آنجا می‌شود خیلی بهتر از ایران است.

وی تاکید کرد: یکی از مواردی که پرستاران را در ایران ناراحت می‌کند بی عدالتی در برخورد هاست، از جمله در پرداخت‌ها که موجب ناراحتی شده است. ناعادلانه‌ترین نظام پرداخت حقوق به پرستاران در دنیا متعلق به ایران است. در هیچ کجای دنیا ممکن نیست اختلاف پنج برابر باشد مثلا در عربستان یک پزشک متخصص ۱۵ هزار ریال می‌گیرد و پرستار ۱۰ هزار ریال، اما در کشور ما اختلاف بین پزشک و پرستار بسیار زیاد است؛ عملا بیش از صد برابر اختلاف است. مثلا در تعرفه پرستاری که تعیین کرده اند، برای ۲۴ ساعت خدمتی که یک گروه پرستاری به مریض می‌دهد پارسال ۹۰ هزار تومان پرداخت  می شده، امسال هم به ۱۲۰ هزار تومان رسیده است.

دبیرکل خانه پرستار سپس درباره چالش‌های حقوقی پرستاران اشاره کرد: تعرفه گذاری خلاف قانون است. برای پزشکان و پرستاران ده هزار خدمت تعریف شده است و هر خدمت به نسبت خطرات یک امتیازی تعیین شده است. این ارزش نیز سالانه برای همه گروه‌ها بالا می‌رود منتهی برای پرستاران این کار را نکرده اند. مثلا می‌گویند هر مریضی که روی تخت می‌خوابد گروه‌های مختلف به آن خدمت می‌دهند، پزشک ویزیت می‌کند ۱۲۰ تومان، عمل می‌کند یک میلیون و. اما برای پرستار اینگونه نیست بلکه کل کار پرستار را در ۲۴ ساعت ۱۲۰ هزار تومان تعیین کرده اند. یعنی بابت کل خدماتی که کل گروه پرستاری در ۲۴ ساعت به مریض می‌دهد ۱۲۰ هزار تومان است. من مدیرساختمان هستم، یک نفر که سواد دانشگاهی هم نداشت برای تعمیر پکیج‌های ما آمد و در طی ۲۰ دقیقه هفتصد هزار تومان گرفت منتهی خدماتی که همه پرستار‌ها به یک مریض می‌دهند ۱۲۰ هزار تومان است! اینقدر پرستاری را خوار کرده اند که مسلما پرستار مهاجرت می‌کند.

شریفی مقدم در پایان درباره افزایش تمایل برای مهاجرت به کشور‌های منطقه از سوی پرستاران گفت: عمان از اول یک مقصد مهم برای مهاجرت پرستاران بود، البته زیاد حقوق نمی‌دهند، اما نظم و عدالت دارند. من از دهه هفتاد خاطرم هست که پرستاران به عمان مهاجرت می‌کردند. الان با گشایش‌هایی که ایجاد شده است مهاجرت پرستاران به کویت و امارات نیز بیشتر می‌شود. پرستاران ما به تمام دنیا مهاجرت می‌کنند و فرقی ندارد. دافعه‌های ایران و جذابیت‌های مقصد مسلما به رشد مهاجرت کمک می‌کند.

https://b2n.ir/b84980

ویدئو خبری
رفتن به نوار ابزار