آخرین بروزرسانی سایت : 05 / اردیبهشت / 3 | 16:55

مهم‌ترین مشکل پرستاران چیست؟/ از عدم اجرای درست تعرفه گذاری تا کمبود پرستار

Visits: 37

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خانه پرستار به نقل از  خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از کش و قوس‌های فراوان در نهایت قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بعد  از ۱۵ سال در دولت عدالت محور اجرایی شد و در اجرای این قانون حدود ۲۰۰ هزار نفر شامل قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری می‌شوند، جالب است بدانید این قانون مصوبه سال ۱۳۸۶ بوده که اجرایی و عملیاتی شدن آن پس از گذشت این همه سال، یکی از  مهمترین دستاوردهای حوزه پرستاری در این دولت است.

در واقع با حمایت وزیر بهداشت، هیات دولت و مجلس شورای اسلامی، ردیف بودجه ۵ هزار میلیارد تومانی برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری اختصاص یافت که در  سال جاری نیز این بودجه در سرانه لحاظ می‌شود.

همچنین مجوز استخدام ۲۰ هزار پرستار جدید در کشور با توجه به کمبود نیروی پرستار اخذ شده است و به گفته وزیر بهداشت این پرستاران برای استخدام امتیاز ویژه می‌گیرند و این دسته از پرستاران ۳۵ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز ممکن را کسب می‌کنند تا اولویت را برای استخدام آنان داشته باشیم.

این در حالیست که اواخر سال گذشته، محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری در نشستی اعلام کرد قرار است تنها ۵ هزار پرستار استخدام شود و اینکه مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند مجوز استخدام برای ۲۵ هزار پرستار است، درست نیست و بهتر است به اسم پرستاران نوشته نشود.

از سوی دیگر به گفته‌ میرزابیگی، این تعداد پرستار حتی در صورت استخدام هم قرار است برای بیمارستان‌های تازه تأسیس جذب شوند و قرار نیست کمبود قبلی جبران شود و پرستاران همچنان باید  فشار کاری را تحمل کنند.

وزارت بهداشت در مورد جذب ۲۵هزار نفر می‌گوید که در مسیر استخدام آنهاست، اما هنوز در عمل اتفاقی نیفتاده و این تعداد نیز برای تخت‌ها و بیمارستان‌های تازه تاسیس و توسعه یافته است؛ در واقع باید به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت شبانه روز با احتساب شیفت‌ها ۲.۵ نفر پرستار داشته باشیم که چنین نیست. حتی در برخی بیمارستان‌ها گاهی ۰.۵ نفر پرستار به ازای هر تخت داریم.

ضرورت جذب ۶۰ الی ۷۰ هزار نیرو برای حوزه سلامت

حتی سید محمد پاک مهر  نائب رئیس اول کمیسیون بهداشت جذب ۲۵ هزار پرستار را کم دانسته و مطرح کرد که این تعداد نیرو بسیار کم است و باید جذب ۶۰ الی ۷۰ هزار مدنظر قرار گیرد.

مدتهاست محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار، وزارت بهداشت را در این باره مورد نقد قرار داده و معتقد است که وزارتخانه طی سال‌های گذشته تنها به پرستاران وعده داده و هیچگاه عدالت وجود نداشته است.

وعده‌های مسئولان کشور در دوره های قبل هیچگاه عملیاتی نشد

شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در این باره اظهار داشت:  مسئولان در طول این مدت وعده‌های زیادی دادند و قرار بود اقدامات خوبی برای این قشر صورت گیرد که تاکنون محقق نشده است و این امر سبب شده تا پرستاران دیگر اعتمادی به این وعده‌ها نداشته باشند.

به گفته دبیرکل خانه پرستار؛ بارها از طرف مسئولان وعده‌ اجرای قانون تعرفه‌گذاری، استخدام پرستاران و… داده شد، اما هیچ کدام به درستی اجرا نشده است.

شریفی مقدم مدعی است وزارت بهداشت پزشک‌سالار است؛ چرا که ۲۶ شهریور ماه به یک باره سقف کارانه‌ پزشکان در مناطق محروم برداشته شد و کارانه‌ پزشکان در مناطق برخوردار از سقف ۶۰ میلیون تومان به سقف ۱۲۰ میلیون تومان رسیده است، در واقع بحث ۳ الی ۴ میلیون تومان نیست، بلکه بحث  ۶۰میلیون تومان است؛ سوال ما این است که اگر برای استخدام پرستار و اجرای تعرفه‌گذاری و برقراری فوق‌العاده خاص بودجه نیست، چرا برای افزایش چند برابری کارانه‌ پزشکان پول وجود دارد؟! چطور منابع هنگفتی برای پزشکان کنار گذاشته می‌شود، اما برای پرستاران کمبود بودجه وجود دارد؟ چرا با وجود کمبود شدید پرستار، هیچ آزمون استخدامی برگزار نمی‌شود؟ در واقع این تبعیض‌ها، قشر پرستار را رنج می‌دهد.

وی معتقد است وضعیت کمبود پرستار بحرانی بوده و تعادل بین ورودی و خروجی نیروی پرستار سال‌هاست از بین رفته است، سالانه  ۷ تا ۸ هزار پرستار هر سال از چرخه درمان خارج می‌شوند. این در حالیست که ورودی‌ نیروی پرستار به سیستم درمانی در عمل به صفر رسیده و در سال ۹۹ یک آزمون استخدامی برگزار و ۱۳ هزار پرستار جذب شد و دیگر آزمونی برای جذب نیرو صورت نگرفته است.

به گزارش دانا؛ متاسفانه کمبود نیرو و شيفت‌های غيرمتعارف یکی از مشكلات موجود در سر راه قشر پرستار بوده که صدمات جبران‌ناپذیری را به بخش پرستاری و مراکز درمانی کشور وارد کرده و می‌کند. اگرچه موضوع جذب پرستاران و اجرای قانون تعرفه‌گذاری بارها مطرح و مورد موافقت و تأکید مسئولان قرار گرفته، اما این مطالبات سالهاست به دلیل کمبود بودجه به حاشیه کشیده شده است. حال باید دید وزارتخانه در سال جاری چه برنامه‌ای برای این قشر دارد تا عدالت اجرا شود.

https://dana.ir/2009809

ویدئو خبری
رفتن به نوار ابزار