آخرین بروزرسانی سایت : 05 / اردیبهشت / 3 | 16:55

آنچه به عنوان تعرفه‌گذاری اجرا شده را قبول نداریم/ نمی‌خواهند برای پرستاران هزینه کنند

Visits: 55

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خانه پرستار به نقل از خبرنگار ایلنا، پرستاران به آنچه به عنوان تعرفه‌گذاری اجرا شده معترض هستند. فعالان این حوزه می‌گویند بعد از ۱۵ سال این قانون را به نحوی اجرا کرده‌اند که نه تنها مشکلی از پرستاران حل نکرده، که مسبب مشکلاتِ دیگری هم شده است.

محمد شریفی مقدم (دبیرکل خانه پرستار) در موردِ تعرفه‌گذاری پرستاران به «ایلنا» گفت: در ابتدا باید تأکید کنم ما این تعرفه‌گذاری را قبول نداریم و اسم آن را تعرفه‌گذاری نمی‌گذاریم. قانون تعرفه‌گذاری در سال ۸۶ با هدف کاهشِ اختلافِ پرداختیِ کارانه‌ی پزشکان و پرستاران تصویب شد. حدود ۱۰هزار خدمتِ پزشکی تعرفه‌گذاری شده که حدود ۹هزار مورد برای پزشکان و هزار مورد برای باقی گروه‌ها به جز پرستاران است.

وی تأکید کرد: اگر وزارت بهداشت قانون تعرفه‌گذاری را درست و به همان شکل که برای پزشکان انجام داده، اجرا می‌کرد، حقوق پرستاران باید دو برابر افزایش پیدا می‌کرد. اما همانطور که گفتم حتی اسم آنچه اجرا شد را نمی‌توان تعرفه گذاری گذاشت.

شریفی مقدم گفت: آنچه در حال حاضر به عنوان «تعرفه‌گذاری» اجرا می‌شود هیچ مبنای کارشناسی ندارد. مسئله این است که مجموعه‌ی دولت نمی‌خواهد برای پرستاران هزینه کند و به همین دلیل، در قالبِ دستورالعملی که حتی با آیین‌نامه هم فاصله دارد، شکلی را به اجرا درآورد که به جای آنکه باعث خشنودیِ پرستاران شود، باعث اختلافِ درون گروه پرستاری شده است.

دبیرکل خانه پرستار توضیح داد: وزارت بهداشت به جای اجرای درست این قانون، بر مبنای بودجه‌ی محدودی که برای این کار کنار گذاشته شد، شکلی را پیاده کرد؛ به این صورت که آن بودجه را تقسیم بر تعداد تخت‌های بیمارستانی کرده رقمی به دست آورده و تقسیم بر روز کرده و مثلا گفته برای ۲۴ ساعتی که مریض روی تخت عمومی می‌خوابد ۱۲۰ هزار تومان بابت کل خدمات به پرستارانِ شیفت صبح و عصر و شب پرداخت شود.

وی ادامه داد: کل این مبالغ در کاسه‌ی پرستاری می‌رود؛ از این تعداد ۱۴درصد در اختیار بیمارستان، یعنی کادر اداری و آموزش و باقیمانده که رقمی ناچیز است بین پرستاران توزیع می‌شود. خب مشخص است چنین شکلی باعث ایجاد اختلاف بین پرستاران می‌شود؛ مثلا به یک پرستار کارانه ۵۰۰هزار تومان می‌رسد و به دیگری ۸۰۰هزار تومان و ممکن است به پرستاری ۵ میلیون تومان برسد.

شریفی مقدم تأکید کرد: نه تنها اصل آنچه به عنوان تعرفه‌گذاری اجرا شده را قبول نداریم که در بازتوزیع هم شکل درستی اجرا نمی‌شود و پُر از ایراد است و عدالت در آن رعایت نمی‌شود. مثلا به پرستارانِ یک بخش ۳ تومان تعلق گرفته و به پرستارانِ بخش دیگر یک میلیون تعلق گرفته است، اگر بخواهند به بخشی که پرستارانش یک میلیون گرفته‌اند، یک میلیون دیگر اضافه کنند باید از پرستارانی که ۳ میلیون گرفته‌اند کم کنند. همین سبب می‌شود صدای اعتراض پرستاران دربیاید.

دبیرکل خانه پرستار گفت: برای تخصیص همین رقمی که به عنوان تعرفه تعریف کرده‌اند هم شروط بسیاری گذاشته‌اند؛ مثلا پرستار باید حتما شیفت کامل بایستد و ۸۰ ساعت اضافه کار داشته باشد، استعلاجی نرود، غیبت نداشته باشد، رضایت مریض و سرپرستار را داشته باشد و….

شریفی مقدم گفت: برخی از پرستاران به ما گفته‌اند که‌ کارانه ما منفی است؛ چرا این اتفاق می‌افتد؟ زمانی پیش می‌آید که این مبلغ را به صورتِ علی‌الحساب تعیین می‌کنند، مثلا یک ماه به پرستاران یک بخش یک میلیون و نیم داده‌اند و بعد متوجه می‌شوند باید ۷۰۰هزار تومان پرداخت می‌کردند و برای همین ماه بعد به آن پرستاران نه تنها کارانه تعلق نمی‌گیرد که بدهکار هم می‌شوند.

دبیرکل خانه پرستار گفت: یعنی وضعیتی پیش آمده که‌ کارانه از هیچ تا ۱۰ میلیون تومان متغیر است و این سبب اختلاف بین پرستاران می‌شود. درحالیکه قرار بود اختلاف بین پرستاران و پزشکان کاهش پیدا کند حالا به وضعی رسیده‌ایم که اختلاف بین پرستاران هم به وجود آمده است.

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1436140

ویدئو خبری
رفتن به نوار ابزار