آخرین بروزرسانی سایت : 05 / اردیبهشت / 3 | 16:55

رئیس خانه پرستار خوزستان : پرستار هزینه نیست بلکه سرمایه ای است در جهت ارتقاء سلامتی جامعه

Visits: 39

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی خانه پرستار ،دکتر  خالد بیت سعید عضو شورای مرکزی  خانه پرستار کشور و رئیس خانه پرستار خوزستان در مورد نقش نیروی پرستاری در نظام سلامت و خسارت ناشی از کمبود آن و راه برون از بحران فعلی یاداشتی را بشرح زیر ابراز داشتند
رایج‌ترین بنیاد مراقبتی در ساختار بهداشتی درمانی کشور بیمارستان‌ها هستند که یکی از مهم‌ترین عناصر انسانی موجود و حرفه‌ای آن پرستاران هستند که وقتی صحبت از پرستار به میان می‌آید منظور جامعه پرستاری است که طیف پرستاران، بهیاران، تکنسین‌های اتاق عمل و بیهوشی را در بر می‌گیرد.

این عضو حرفه‌ای و کارآزموده بیش از ۷۰ درصد خدمات ارائه شده در مراکز درمانی را به عهده دارد. لذا می‌توان گفت محوریترین و مهم‌ترین نیروی موجود در بیمارستان‌ها پرستاران هستند و عدم توجه به این نیرو و مطالبات آنها قطعاً در کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده به مراجعین تاثیرگذار می‌باشد.

سیاست‌های اتخاذ شده وزارت بهداشت در دهه‌های اخیر بیمارستان را به یک بنگاه اقتصادی مبدل کرده است و عدم اتخاذ تصمیمات کارشناسی شده و همچنین متغیرهای اقتصادی و عدم تناسب درآمد با هزینه‌های تمام شده بیمارستان به طور دائم تراز منفی مالی را برای اکثر بیمارستان‌های کشور سبب شده است.

محدودیت منابع جهت ادامه حیات بیمارستان‌ها باعث پیدایش یک نگرش غلط، سمی و خطرناک در اتاق فکر وزارت بهداشت و به ترتیب دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها شده است “که کاهش نیروی انسانی به عنوان راه حلی جهت مداوای محدودیت منابع به غلط نسخه نویسی و تجویز شده است” این تفکر خطرناک در دهه‌های اخیر باعث کاهش کادر درمانی و به طور ویژه کاهش بسیار شدید پرستار و کاهش نسبت پرستار به تخت شده است که ادامه این نوع تفکر عواقب جبران ناپذیری را بر سلامتی مردم تحمیل کرده است.

کاهش تعداد پرستاران در بیمارستان باعث کاهش کیفیت خدمات ارائه شده و به نوعی سلامتی شهروندان و مراجعین را به دلیل عدم رسیدگی به موقع به مخاطره می‌اندازد و با نگاهی به دعاوی صورت گرفته در پرونده‌های پزشکی این مورد به وضوح عیان است از طرفی کمبود پرستار به نسبت مراجعین یا بیماران بستری سبب خستگی و فرسودگی و بی‌انگیزگی پرستاران در ادامه خدمت می‌شود و با افزایش فشار کاری و شیفت‌های طاقت فرسا، ترک محل کار و رغبت پرستاران به روی آوردن به یک شغل جدید و یا مهاجرت به خارج از کشور وا می‌دارد.

که این سیکل معیوب با ادامه این روند معیوب‌تر می‌شود و نوع ارائه خدمت و کیفیت آن را به مراتب پایین‌تر از سطح قبل می‌کند و سلامتی مردم بیشتر از قبل به خطر می‌افتد.

نگاهی به آمارهای ترک شغل، تغییر شغل و مهاجرت پرستاران با توجه به عوامل انگیزشی و مشوق‌ها در خارج از کشور و اهمیت سلامت مردم جامعه باید سبب ایجاد یک انقلاب ساختاری و نگرشی جدید شود و پرستاران به عنوان سرمایه‌های کشور در جهت ارتقاء سلامت عموم جامعه قلمداد شوند و در جهت رفع مطالبات و مشکلات انها اهتمامی وافر و گامهایی موثر و اجرایی و فوری برداشته شود.

با نگاهی به وضعیت برخی بیمارستان‌های پیشرو در کشور در می‌یابیم بیمارستان‌هایی که نسبت پرستار به تخت مناسب‌تری دارند ارائه خدمات با کیفیتی را رقم زدند و از لحاظ درآمدی در وضعیت بهتری
نسبت به سایر بیمارستان‌ها قرار دارند.
توجه به این عضو فعال و حرفه‌ای درمانی کشور که در بزنگاه‌ها و مشکلات بهداشتی نظیر جنگ و بحران کرونای اخیر به عنوان سپر عمل نموده می‌تواند ضامن استمرار ارائه خدمات با کیفیت به مردم باشد.
جهت تضمین سلامتی مردم افزایش دانش آموختگان این رشته بر اساس نیاز و مطابق با استانداردهای جهانی و برداشتن موانع استخدام، جذب و به کارگیری در دستور کار قرار گیرد و همچنین قراردادهای متفاوت حذف و پرداخت متعارف و متناسب با عملکرد و تورم موجود مدنظر باشد و مسئولین امر بویژه قانونگذاران نباید با چشم پوشی و سهل انگاری این موضوع با سلامتی و جان مردم بازی قمارگونه ای را رقم بزنند.

اجرای صحیح و درست قانون تعرفه گذاری، برقراری فوق العاده خاص، تلطیف محیط کاری، مشارکت پرستاران در تصمیم گیری‌ها، کاهش اختلاف دریافتی‌ها، تسهیل در ادامه تحصیل، مجوز فعالیت در قالب کلینیک‌های پرستاری، حفظ شان و منزلت و جایگاه پرستاران، تقسیم کار مناسب، درمان اقتصاد بیمار بیمارستان‌ها، اصلاح شرح وظایف و حذف کارهای غیر مرتبط با حرفه، امنیت شغلی،دادن امتیازات خاص و افزایش مشوق‌ها و ارتقاء خدمات رفاهی (مشکلات سرویس، مهد کودک،حق شیفت، ساعت موظفی، حق پوشاک، حق مسکن، عائله مندی، وام،و…) و دیگر متغیرها میتواند ضامن ماندگاری بهتر پرستاران و ارایه خدمات با کیفیت در جهت حفظ و ارتقای سلامتی جامعه باشد.

 

ویدئو خبری
رفتن به نوار ابزار