آخرین بروزرسانی سایت : 05 / اردیبهشت / 3 | 16:55

سخنگوی ائتلاف عدالتخواهان : نظام پرستاری دوره پنجم نماینده افکار عمومی پرستاران نبود/عدالتخواهان با هیچ گروهی ائتلاف نمی کند

Visits: 86

سخنگوی ائتلاف عدالتخواهان گفت: سازمان نظام پرستاری در دوره پنجم که همزمان با دوره کرونا و حمایت همه جانبه مسئولان ارشد کشور از پرستاران بود چون افکار عمومی جامعه پرستاری را نمایندگی نمی کرد، فرصت طلایی جلب حمایت عمومی را از دست داد.

محمد شریفی مقدم در گفت و گو با خبرنگار ساعت سلامت افزود: پرسش های زیادی درباره عملکرد سازمان نظام پرستاری در دوره پنجم وجود دارد که روزی باید به آنها پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: امروز کسانی از دخالت و هزینه کردن در روند انتخابات نظام پرستاری صحبت می کنند که خودشان باید پاسخگوی سوالات زیادی درباره دوره پنجم نظام پرستاری باشند و ائتلاف عدالتخواهان در انتخابات دوره پنجم قربانی همین مسائل شد.

سخنگوی ائتلاف عدالتخواهان گفت: حاصل همین مسائل بود که امروز پرستاران به شدت معترض هستند و مطالبات خود را با اعتراض در کف بیمارستان دنبال می کنند. علت آن این است که سازمان نظام پرستاری در دوره پنجم نماینده واقعی پرستاران نبود و مطالبات پرستاران را در چهارسال گذشته دنبال نکرد بنابراین امروز جامعه پرستاری از سازمان نظام پرستاری دوره پنجم عبور کرده است.

شریفی مقدم افزود: خروجی عملکرد سازمان نظام پرستاری در دوره پنجم این است که حال پرستاران امروز خوب نیست و متاسفانه با وجود حمایت های همه جانبه مسئولان ارشد کشور از مقام معظم رهبری گرفته تا روسای قوای سه گانه از پرستاران و جلب اعتماد افکار عمومی به پرستاران به علت فداکاری های پرستاران در دوره کرونا، سازمان نظام پرستاری این فرصت طلایی را برای احقاق حقوق پرستاران از دست داد.

وی گفت: اگر سازمان نظام پرستاری نماینده واقعی پرستاران بود می توانست از این فرصت طلایی برای اجرای واقعی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، رفع کمبود پرستاری در مراکز درمانی، اجرای فوق العاده خاص، تبدیل وضعیت پرستاران و بهبود کیفیت خدمات پرستاری استفاده کند و بخشی از مشکلات مردم و جامعه پرستاری را در این مدت حل کند.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: سازمان نظام پرستاری اگر نماینده واقعی پرستاران بود می توانست به پشتوانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر  کادر پرستاری، ۶۰ هزار دانشجوی پرستاری و ده ها هزار بازنشسته، بسیاری از مشکلات را حل کند اما امروز همه اذعان دارند که چنین اتفاقی نیفتاده است. پرستاران از وضعیت خود ناراضی هستند و اعتماد پرستاران به این سازمان به حداقل ممکن رسیده است.

وی افزود: در چنین شرایطی هر گروهی که در انتخابات دوره ششم نظام پرستاری پیروز شود و سکان این سازمان را به دست بگیرد کار بسیار سختی دارد. بازگرداندن اعتماد جامعه پرستاری به این سازمان کار آسانی نیست و باید با برنامه و هماهنگی و هم افزایی با سایر دستگاههای مسئول انجام شود.

شریفی مقدم گفت: سازمان نظام پرستاری یک سازمان اجرایی نیست و قطعا بدون همراهی و هماهنگی با دستگاههای مسئول دولتی مثل وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور استخدامی، مجلس و دیگر دستگاههای اجرایی به نتیجه نمی رسد.

وی گفت: گر چه سازمان نظام پرستاری قدرت اجرایی ندارد اما با پشتوانه اجتماعی پرستاران می تواند با تعامل و گفت و گو با مسئولان کشور در کنار معاونت پرستاری قرار گیرد و به این معاونت برای پیشبرد اهداف جامعه پرستاری کمک کند.

شریفی مقدم افزود: ائتلاف عدالتخواهان هیچگونه تقابلی با وزارت بهداشت و معاونت پرستاری ندارد. می دانیم که فقط در سایه تعامل و هم افزایی با وزارت بهداشت و معاونت پرستاری در یک همکاری دو طرفه می توانیم خواسته های پرستاران را مانند استخدام نیرو و بهبود وضعیت معیشتی پرستاران به نتیجه برسانیم.

وی ادامه داد: ائتلاف عدالتخواهان به جد به تعامل با دستگاههای اجرایی برای احقاق حقوق پرستاران اعتقاد دارد و من به عنوان سخنگوی این ائتلاف اعلام می کنم که برخی حرف های تندی که از سوی برخی افراد مطرح می شود، نظر این ائتلاف نیست و هیچ تعارض و تقابلی با وزارت بهداشت نداریم.

سخنگوی ائتلاف عدالتخواهان گفت: تقابل با دستگاههای حاکمیتی جز ضرر برای پرستاران نتیجه‌ای ندارد. اگر مسیر تقابل با وزارت بهداشت در دوره گذشته دنبال نمی شد، بسیاری از خواسته های پرستاران به نتیجه می رسید و امروز شاهد تجمعات پرستاران در اقصی نقاط کشور نبودیم.

وی تاکید کرد: این حجم از اعتراض جامعه پرستاری بی سابقه است و نشانه کارکرد ضعیف سازمان نظام پرستاری در دوره پنجم است.

شریفی مقدم گفت: در چنین شرایطی و در آستانه انتخابات شورای عالی نظام پرستاری در ۵ دی اعلام می کنیم که ائتلاف عدالتخواهان با هیچ یک از دو گروه دیگر رقیب یعنی ائتلاف «همه» و ائتلاف «آرمان»، ائتلاف نخواهد کرد و مسیر مستقل عدالتخواهی را دنبال می کنیم.

سخنگوی ائتلاف عدالتخواهان افزود: رأی جامعه پرستاری در مرحله اول انتخابات نظام پرستاری برای تعیین اعضای هیئت مدیره های ۱۵۹ شهر نشان داد که پرستاران خواهان« تغییر» در سازمان نظام پرستاری هستند.

وی گت: امیدواریم در انتخابات شورای عالی نظام پرستاری که با رأی ۱۹۶عضو مجمع عمومی نظام پرستاری رقم می خورد، شورای عالی نظام پرستاری تبلور واقعی افکار عمومی جامعه پرستاری باشد و نماینده های مجمع عمومی نظام پرستاری فارغ از وعده و وعیدها و جذابیت های زودگذر رسالت واقعی خود را انجام دهند.

ویدئو خبری
رفتن به نوار ابزار