آخرین بروزرسانی سایت : 05 / اردیبهشت / 3 | 16:55

تعرفه گذاری پرستاری غیرکارشناسی ،غیرقانونی و نیازمند اصلاح است

Visits: 78

به گزارش شهرآرانیوز «قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» خبر روز درحوزه پرستاری کشور و به‌تبع آن خراسان‌رضوی است؛ قانونی که عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، اجرای آن را یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های این دوره در حوزه پرستاری می‌داند. این در حالی است که دبیرکل خانه پرستار کشور معتقد است چیزی که اکنون به عنوان قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اجرا می‌شود، نه‌ نها قانونی نیست، بلکه کارشناسی‌شده هم نیست.

محمد شریفی‌مقدم در گفتگو با خبرنگار شهرآرا در حاشیه نشست با اعضای نظام پرستاری خراسان، مهم‌ترین علت مهاجرت پرستاران را اجرای نادرست این قانون دانست و افزود: طبق آماری که معاونت پرستاری اعلام کرده است ۱۵‌درصد پرستاران ترک‌کار می‌کنند.

او تشدید کمبود پرستار با اجرای نادرست قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را تأیید کرد و با اشاره به اینکه چیزی که قانون‌گذار در‌خصوص تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بیان کرده، به‌هیچ‌وجه اجرا نشده است، گفت: نمی‌توانیم آمار مهاجرت پرستاران را اعلام کنیم، اما درصد ترک‌کار آمار بالایی دارد. وقتی وضعیت معیشتی پرستار بد است و از محیط کار راضی نیست و انگیزه‌ای هم برای ادامه کار ندارد، به جایی خواهد رفت که نفع بیشتری برایش داشته باشد.

لزوم اصلاح قانون تعرفه‌گذاری

شریفی‌مقدم با تأکید بر اینکه پیش از اجرای این قانون نیز اعلام کرده بودم که اگر تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به شکل کنونی انجام شود، قطعا با نارضایتی پرستاران مواجه خواهیم بود، بیان کرد: همین اتفاق هم افتاد و البته باید گفت که پرستاران در‌این‌خصوص حق دارند. هم آن زمان اعلام کردیم و هم اکنون اعلام می‌کنیم که این قانون نیاز به اصلاح آیین‌نامه دارد، اما تاکنون اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده است.

دبیرکل خانه پرستار کشور با اعلام اینکه وزارت بهداشت از همان ابتدا با تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مخالف بوده است، بیان کرد: فرمول اجرای این قانون را ارائه داده‌ایم و درصورتی‌که با آن فرمول پیش بروند، کارانه پرستاران دست‌کم برابر حقوقشان می‌شود.

ناراضی از بی‌عدالتی

او با اشاره به اینکه متأسفانه وضعیت پرستاران نسبت به قبل وخیم‌تر شده است، اظهار کرد: عمدتا انگیزه افراد در حوزه پرستاری، بهبود وضعیت معیشتی است، اما اکنون حقوقشان کم و کارشان سخت و پرفشار است، امنیت شغلی ندارند و از همه مهم‌تر بی‌عدالتی آزارشان می‌دهد؛ اما مدیران وزارت بهداشت به این دلیل که خودشان از جنس کارکنان نیستند، بیشتر به فکر منافع خودشان هستند و اکنون مردم به‌دلیل ناکارآمدی سیستم مدیریتی دچار مشکل می‌شوند.

شریفی‌مقدم با بیان اینکه پرستار در‌دسترس‌ترین فرد برای بیمار و همراهانش است، افزود: به‌نوعی خشونت ورزی کلامی به پرستاران نهادینه شده است و پژوهش‌ها نشان می‌دهد که هر شش ماه، ۱۰۰ درصد پرستاران خشونت‌کلامی را تجربه می‌کنند.

دبیرکل خانه پرستار کشور اظهار کرد: در ساختار مدیریتی دنیا درصد بالایی از رؤسای بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها پزشک نیستند، زیرا ممکن است دچار تعارض منافع شوند. باید تعارض منافع برای برون‌رفت از بحران در نظام سلامت کشورمان حل شود. این سیستم نیاز به جراحی سخت دارد و البته برخی افراد به‌دلیل منافعی که دارند، سعی می‌کنند این جراحی انجام نشود.

وضعیت اسف‌بار پرستاران

شریفی‌مقدم همچنین در نشست با اعضای نظام پرستاری خراسان با اشاره به اینکه ۹۵‌درصد پرستاران از وضعیت موجودشان ناراضی هستند، بیان کرد: وضعیت نیروی انسانی در حوزه پرستاری اسف‌بار است. اکنون باوجود تلاشی که پرستاران انجام می‌دهند، مردم ۵۰‌درصد خدماتی را که باید دریافت کنند، دریافت نمی‌کنند.

او گفت: اگر استاندارد وزارت بهداشت را در نظر بگیریم، به ازای هر تخت باید دو پرستار داشته باشیم که اکنون در خیلی از استان‌های کشور این عدد حتی به یک هم نمی‌رسد؛ بنابراین با هر فرمولی که محاسبه کنیم، نیروی پرستار لازم را نداریم.

۵۰ هزار پرستار بیکار

دبیر‌کل خانه پرستار کشور ادامه داد: وزارت بهداشت به جای اینکه بودجه را صرف ساخت ابربیمارستان و خرید تجهیزات آن کند، باید نیاز اولیه بیمارستان، یعنی نیروی انسانی را تأمین کند. اکنون ظرفیت پذیرش دانشجویان پرستاری را دو‌برابر کرده‌اند و فکر می‌کنند که این موضوع مشکل کمبود را حل می‌کند؛ درصورتی‌که اکنون شاید حدود ۵۰‌هزار پرستار بیکار داریم؛ بنابراین مشکل ما کمبود نیست، بلکه اشکال در جذب و نگه‌داشت پرستاران است.

شریفی‌مقدم ادامه داد: نظرشان این است که اگر دانشجو اضافه شود، طبیعی است که نیروی بازار کار بیشتر می‌شود و با عرضه زیاد، قیمت پایین‌تر می‌آید، یعنی هدفشان استثمار جامعه پرستاری است.

https://shrr.ir/000pto

ویدئو خبری
رفتن به نوار ابزار