آخرین بروزرسانی سایت : 05 / اردیبهشت / 3 | 16:55

کمبود کادر پرستاری مهم‌ترین مشکل جامعه بهداشت و درمان کشور

Visits: 55

به بهانه روز پرستار که چند روزی از آن گذشته پرستاران نوشهری با حضور جمعی از مسئولان دور هم جمع شدند تا علاوه بر تجلیل از آنها به مشکلات این قشر نیز پرداخته شود.

محمد شریفی مقدم امروز در این آیین که در تالار قصر طلایی نوشهر برگزار شد، با بیان اینکه پرستاری جزو مشاغل بسیار تاثیرگذار است، اظهار کرد: امروزه در دنیا بحث سلامتی جزو اولویت های همه دولت‌ها و تامین سلامتی از وظایف حاکمیتی است.

وی از جامعه پرستاری به عنوان مهم‌ترین رکن سلامتی کشور یاد کرد و گفت: پرستاران به عنوان گروهی که بیشترین خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه می دهند و هم از نظر تعداد، بیشترین گروه بهداشتی درمانی هستند طبیعتا با توجه به نقششان که مراقبتی‌ست بسیار حساسیت بالایی دارد.

کمبود کادر پرستاری مهم‌ترین مشکل جامعه بهداشت و درمان کشور

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت این شغل، جامعه پرستاری انتظار دارد که موانع خدمتی آنها برداشته شود تا بتواند خدمت مناسبی را به مردم ارائه دهد.

شریفی مقدم با بیان اینکه تعرفه گذاری خدمات پرستاران از دیگر مطالبات جامعه پرستاری کشوراست، تصریح کرد: از سال ۱۳۸۶ تعرفه گذاری مصوبه مجلس شد و هدف اصلی این مصوبه بر آن بود که خدمات همه گروه‌های پزشکی به جز پرستاری دارای تعرفه است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به حمایت‌های حاکمیتی هم دولت، هم مجلس و قوه قضائیه همچنین توصیه رهبری در سال ۱۴۰۰ بر این بود که تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرایی شود که این اتفاق نیفتاد و در سال ۱۴۰۱ نیز باز هم تاکید موکد مقام معظم رهبری بر این بود.

دبیرکل خانه پرستار کشورتاکید کرد: آنچه هم اکنون در حال اجرا است آن چیزی که مد نظر قانون گذار و جامعه پرستاری کشور بوده است نیست.

شریفی مقدم با بیان اینکه در آینده بنا بر ظرفیت‌هایی که جامعه پرستاری کشور دارد در آستانه تغییر و تحول در کشور هستیم که دوره ششم هیئت مدیره نظام پرستاری در حال شکل گیری است و امید است با توجه به پتانسیلی که هیئت مدیره نظام پرستاری دارد بتوان گام‌های خوبی برداشت.

کمبود کادر پرستاری مهم‌ترین مشکل جامعه بهداشت و درمان کشور

وی با اشاره به اینکه نظام پرستاری ۲۷۰ هزار نفر عضو دارد که نماینده آنها در قالب هیئت‌های ۹ نفره ۱۶۰ هیئت مدیره  دارد، یادآور شد: با انتخابات دوره ششم که چند روز آینده برگزار خواهد شد مشکلات جامعه پرستاری کاهش یابد.

“محمد تیر” رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری نوشهر با ابراز گلایه از محقق نشدن مطالبات جامعه پرستاران کشور گفت: تعرفه گذاری به این صورت رضایت بخش نیست و اینکه به چه کسانی باید گفت که پرستاران زحمت کش به مطالبات خود برسند.

بی انگیزگی و عدم تناسب حقوق و معیشت پرستاران، عامل اصلی مهاجرت

وی با بیان اینکه اتفاقاتی که در جامعه پرستاری در حال روی دادن است مبین بسیاری از مسائل است، افزود: مهاجرت‌هایی که در شهرهای مختلف دیده می‌شود تا سه سال قبل اصلا وجود نداشت.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری نوشهر تاکید کرد: مسلما بحث انگیزه و معیشت پرستاران مطرح است و اگر تناسب واقعی بین کار پرستاران و دریافتی وجود داشت مجبور به مهاجرت به سایر کشورها نبودند.

تیر یادآور شد: شیفتی نیست که زمزمه مهاجرت و ترک شغل از همکاران پرستار شنیده نشود و جواب قانع کننده ای نیز برای آنها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه خانواده بهداشت و درمان کشور خانواده بسیار بزرگی است، خاطرنشان کرد: عدم تامین اعتبار جوابی است که برای مشکلات جامعه پرستاری کشور داده می‌شود.

باید کرونای دیگر اتفاق بیفتد تا به یاد جامعه پرستاران بیفتیم

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری نوشهر با اشاره به اهمیت و حساسیت شغل پرستاری گفت: آنگونه که باید و شاید به رفع مشکلات این شغل اهمیتی داده نمی شود و حتما باید کرونای دیگری اتفاق بیفتد تا یادمان بیاید که پرستار ماه‌ها خانواده خود را نمی دید و فرزند خود را در آغوش نمی گرفت؛ زیرا کرونا بهترین فرصت برای شناخت قشر زحمت‌کش و مظلوم پرستار بود.

رستم زرودی فرماندار نوشهر نیز در این آیین با بیان اینکه با هیچ زبان و ادبیاتی نمی توان از زحمات پرستاران تشکر کرد، گفت: پرستاران علیرغم مشکلات زیادی که دارند با جان و دل برای درمان بیماران تلاش می کنند.

وی با اشاره به شکایاتی که برخی همراهان بیماران از کادر درمان انجام می دهند، افزود: هیچ پرستاری راضی به این نیست که مشکلی برای بیمار تحت درمان بوجود آید و به طور حتم با جان و دل و آنچه در توان دارد برای درمان بیماران تلاش می کنند.

کمبود کادر پرستاری مهم‌ترین مشکل جامعه بهداشت و درمان کشور

فرماندار نوشهر تصریح کرد: یک پرستار با وجود شیفت های مازادی که به وی داده می شود آنقدر باید تلاش کند تا بتواند یک شیفت را با همکارنش جابجا کند تا به کار استعلاجی و دغدغه های شخصی خود برسد.

زرودی به شهادت تعدادی از پرستاران در ایام کرونا اشاره کرد و افزود: اینکه پرستاران در ایام کرونا چه سختی هایی را متقبل شدند و با تمام وجود و روزهای زیادی در بیمارستان ماندند تا  خانواده ها آلوده نشوند از یادمان نرفته است.

وی ضمن تاکید بر رسیدگی به مشکلات پرستاران از سوی مسئولان کشوری بیان کرد: باید به امور پرستاران و انچه که مربوط به رفاه پرستاران است توجه ویژه صورت گیرد.

در ادامه سید رحیم سیدپور مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر با اشاره به اینکه خدمات و اهمیت کار پرستاران بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: اگر برای کسی این شبهه نیز وجود داشت پرستاران در ایام سخت کرونا آنچنان خوش درخشیدند و افتخار آفریدند که ذره ای تردید در حفظ سلامت مردم برای کسی باقی نماند.

http://isna.ir/xdQ38c

ویدئو خبری
رفتن به نوار ابزار