آخرین بروزرسانی سایت : 05 / اردیبهشت / 3 | 16:55

رقابت ۳۰۰ نفر برای عضویت در شورای عالی نظام پرستاری

Visits: 93

محمد شریفی مقدم در گفت و گو با خبرنگار ساعت سلامت افزود: بر اساس شنیده ها تاکنون ۳۰۰ نفر برای شرکت در انتخابات شورای عالی نظام پرستاری کاندیدا شده‌اند. از این تعداد ۲۵ نفر با رأی اعضای مجمع عمومی نظام پرستاری انتخاب می شوند، ۵ نفر نیز نمایندگان دستگاههای حاکمیتی هستند و در مجموع ۳۰ نفر عضو دارد.

وی گفت: مرحله اول انتخابات نظام پرستاری ۷ مهر برگزار شد و طی آن اعضای هیئت مدیره ۱۵۹ شهر انتخاب شدند. هر هیئت مدیره باید با توجه به تعداد آرای پرستاران به ازای هر ۵۰۰ رأی اخذ شده یک نفر را به عنوان عضو مجمع عمومی نظام پرستاری معرفی کند. مجمع عمومی هم اعضای شورای عالی را انتخاب می کند.

دبیرکل خانه پرستار افزود: تعداد اعضای مجمع عمومی نظام پرستاری در مجموع ۱۹۶ نفر هستند که این افراد در ۵ دی ماه ۲۵ نفر اعضای منتخب شورای عالی نظام پرستاری را انتخاب می کنند. در واقع در انتخاب اعضای شورای عالی نظام پرستاری جامعه پرستاران به طور مستقیم نقش ندارند و مجمع عمومی نظام پرستاری به نمایندگی از آنان، این افراد را انتخاب می کنند.

وی گفت: اکنون داوطلبان عضویت در شورای عالی نظام پرستاری ثبت نام کرده‌اند. بر اساس شنیده ها بیش از ۳۰۰ نفر برای عضویت در این شورا ثبت نام کرده‌اند البته رقم دقیق را هیئت اجرایی انتخابات باید اعلام کنند.

شریفی مقدم افزود: ترکیب اعضای شورای عالی نظام پرستاری به این شکل است که ۵ نفر بهیار، یک نفر کارشناس اتاق عمل، یک نفر کارشناس هوشبری و ۱۸ نفر هم پرستار هستند. پس از بررسی صلاحیت نامزدها و رسیدگی به اعتراض ها، اسامی افراد واجد شرایط برای انتخابات شورای عالی نظام پرستاری اعلام می شود.

وی گفت: پس از برگزاری انتخابات و تعیین اعضای شورای عالی نظام پرستاری، این افراد از بین خودشان رئیس کل جدید دوره ششم نظام پرستاری و همچنین رئیس، نایب رئیس و دبیر این شورا انتخاب می کنند در واقع رئیس کل سازمان نظام پرستاری حتما باید عضو شورای عالی باشد.

سخنگوی ائتلاف عدالتخواهان پرستاری افزود: در گذشته و در دوره های اول و دوم نظام پرستاری این طور بود که اعضای شورای عالی و رئیس کل باید حتما رأی مستقیم بدنه پرستاری را به دست می آوردند و عضو هیئت مدیره یکی از شهرها می شدند اما از دوره سوم با رأی دیوان عدالت اداری این الزام برای عضویت در شورای عالی نظام پرستاری برداشته شد و هر فرد عضو سازمان نظام پرستاری می تواند برای عضویت در شورای عالی کاندیدا شود.

شریفی مقدم ادامه داد: به طور معمول کسانی که به طور مستقل کاندیدای انتخابات شورای عالی می شوند، رأی نمی آورند و معمولا افرادی که در لیست یکی از ائتلاف ها هستند انتخاب می شوند. قبلا دو ائتلاف وجود داشت امسال در ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری سه ائتلاف وجود دارد که شامل ائتلاف عدالتخواهان، ائتلاف آرمان پرستاری و ائتلاف همه است.

وی گفت: مساله مهم در انتخابات این است که هر گونه هزینه کردن از منابع دولتی و نهادهای عمومی برای انتخابات ممنوعیت دارد. هیچ کس نباید یک ریال از این منابع برای انتخابات هزینه کند در حالی که سازمان نظام پرستاری در این زمینه هزینه هایی انجام داده است.

وی ادامه داد: ائتلاف عدالتخواهان با اینکه هیچ ابزاری برای ترغیب ندارد اما رأی خوبی از بین نمایندگان مجمع دارد. به هیچ کس هم وعده ای نداده ایم و اعلام کردیم که هر کاندیدی که ۵ رأی مجمع را داشته باشد در لیست شورای عالی ائتلاف عدالتخواهان می گذاریم. به این ترتیب تنوع استانی نمایندگان پرستاران را در شورای عالی حفظ می کنیم.

شریفی مقدم پیش از این برنامه های ائتلاف عدالتخواهان را برای دوره ششم نظام پرستاری چنین اعلام کرده بود: برنامه های ائتلاف عدالتخواهان در سه محور عدالت، اقتدار و حمایت حرفه ای تدوین شده است. در محور عدالت تلاش می کنیم تا اجرای صحیح قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، اجرای کامل قانون ارتقای بهره وری، اجرای فوق العاده خاص، یکپارچه سازی اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور و برخورداری همه گروه پرستاری از امکانات رفاهی، معیشتی و آموزشی محقق شود.

ویدئو خبری
رفتن به نوار ابزار