آخرین بروزرسانی سایت : 05 / اردیبهشت / 3 | 16:55

۱۶ سال به دنبال تعرفه گذاری خدمات پرستاری

Visits: 59

محمد شریفی مقدم | دبیر کل خانه پرستار کشور
فردا در تقویم به نام روز پرستار و بهورز نام‌گذاری شده ‌و فرصت مناسبی است، برای بیان مشکلات پرستاران که سال‌هاست مطرح هستند. اما ‌آن طور که باید به آنها توجه نمی‌شود. برای نمونه می‌توان به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اشاره کرد که حدود 16 سال پیش با رای مثبت 192 نماینده مجلس به تصویب رسید. اما تاکنون به طور مناسب و استانداردی اجرا نشده، به همین دلیل این روزها اغلب جامعه پرستاری از نحوه اجرای آن رضایت ندارند.

لازم به یادآوری است که هدف قانون گذار از تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری این بود که اختلاف در پرداخت‌ها متعارف و عادلانه شود. در واقع پرستاران نمی‌گویند که باید به اندازه پزشکان کارانه دریافت کنند، بلکه آنها به دنبال عدالت در پراخت‌ هستند، زیرا این روزها اختلاف در پرداخت برای پزشکان و پرستاران به حدود 100 برابر رسیده است.

این درحالی است که در هیچ کجای دنیا چنین اختلاف پرداختی وجود ندارد و در کشورهای دیگر اختلاف پرداخت‌ها حدود دو تا سه برابر است. برای نمونه اختلاف پرداخت در عربستان حدود 1.5 برابر و در آمریکا حدود 2.2 برابر است. اما در کشورمان یک پزشک حدود 100 میلیون تومان کارانه می‌گیرد و یک پرستار حدود یک میلیون تومان.‌ البته کم نیستند پرستارانی که کارانه آنها حدود 300 تا 400 هزار تومان است.

بنابراین جامعه پرستاری خواستار اجرای درست قانون تعرفه گذاری است، درست مانند آنچه که سال‌هاست برای پزشکان انجام می‌شود در واقع این رویکرد به فرمول جدیدی نیاز ندارد و اگر براساس قانون اقدام شود، مشکلات پرستاران برطرف خواهد شد.‌

به این ترتیب باید گفت که جامعه پرستاری سال‌هاست از بی‌عدالتی رنج می‌برد و برخلاف تاکید سران قوا این مشکل پرستاران پس از گذشت حدود 16 سال هنوز حل نشده و کاهش اختلاف در پرداختی‌ها نسبت به گذشته بیشتر نیز شده است.‌

ریشه‌های این بی‌عدالتی را نیز اگر دنبال کنید به این نتیجه می‌رسید که سیستم پزشک سالار مانع اجرای قانون شده است. به عبارت دیگر سیستم پزشک سالار حاکم بر وزارت بهداشت و درمان برای خود طبقه‌ای ایجاد کرده و مانع از این می‌شود که پرستاران به حقوق قانونی خود دسترسی داشته باشند‌.

چنین شرایطی سبب شده است که این روزها پرستاران در بین کارکنان دولت کمترین دریافتی را داشته باشند، زیرا حقوق معلمان نیز با اجرای قانون رتبه بندی بهبود پیدا کرد. اما اجرای قانون تعرفه‌ گذاری خدمات پرستاری تاکنون در حد وعده باقی‌مانده است.

این درحالی است که مراکز درمانی کشور این روزها با کمبود پرستار مواجه هستند. به گفته معاون وزیر بهداشت، مراکز درمانی کشور به حدود 70 هزار پرستار نیاز دارند. جالب اینجاست که تعداد پرستاران بی‌کار در کشور‌ ‌نیز حدود یکصدهزار پرستار برآورد می‌شود. اما اراده‌ای برای استخدام این پرستاران با شرایط استاندارد وجود ندارد. در چنین شرایطی مهاجرت پرستاران نیز هر روز سرعت بیشتری به خود می‌گیرد و این روزها پرستاران زیادی برای مهاجرت به مراکزکاریابی مراجعه می‌کنند‌.

https://jamejamonline.ir/0060NB

ویدئو خبری
رفتن به نوار ابزار