آخرین بروزرسانی سایت : 05 / اردیبهشت / 3 | 16:55

بیمارستان‌های کشور بنگاه‌های اقتصادی شده‌اند!/حاکمیت دفاع کند می‌توانیم تعارض منافع در نظام سلامت را حل کنیم!/سیستم پزشک سالار در لایه‌های حاکمیت نفوذ دارند!.

Visits: 80

دبیرکل خانه پرستار گفت: شدت رشد تورم و معیشتی از دریافتی‌های پرستاران بیشتر است. در حال حاضر حقوق ثابتی که پرستاران می‌گیرند زیاد نیست، حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان واقعاً کفاف زندگی یک خانواده را نمی‌دهد.

به مناسبت روز پرستار، محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار درگفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط تصریح کرد: زمانی که روز پرستار فرامی‌رسد حساسیت‌هایی که نسبت به این روز است هم بیشتر می‌شود. ما از رسانه‌ها به این دلیل که مسائل و مشکلات پرستاران را مطرح می‌کنند تشکر می‌کنیم، اما متاسفانه در عمل طی سال‌های گذشته علی رغم حساس شدن مسائل و مشکلات جامعه پرستاری نه تنها تحولی در وضعیت پرستاران به وجود نیامده بلکه وضعیتشان رو به بدترشدن است.

شدت رشد تورم بیشتر از دریافتی‌ پرستار است

پرستاران می‌گویند اگر پول نیست پس چطور یک شخصی در زمان کمتر بابت یک فرایند ۱۵۰ میلیون تومان و دیگری فقط یک میلیون تومان دریافت می‌کند؟! این موضوع ناعادلانه است!

شریفی مقدم گفت: شدت رشد تورم و معیشتی از دریافتی‌های پرستاران بیشتر است. در حال حاضر حقوق ثابتی که پرستاران می‌گیرند زیاد نیست، حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است. این رقم واقعاً کفاف زندگی یک خانواده را نمی‌دهد. مسئله‌ای که یک مقدار می‌تواند این وضع را پوشش دهد، دریافتی‌های متغیر است این دریافتی متغیر را بقیه گروه‌های پزشکی دریافت می‌کردند که تحت عنوان کارانه می‌گویند، این کارانه از محل درآمد اقتصادی بیمارستان‌ها شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: درآمد بین پرستاران به شکل بسیار ناعادلانه توزیع می‌شود. در این قسمت یک اختلاف حدود ۱۰۰ برابری در کارانه به وجود می‌آید. بیشترین اعتراضی که پرستاران هم اکنون دارند بحث بی‌عدالتی است. پرستاران می‌گویند اگر پول نیست پس چطور یک شخصی در زمان کمتر بابت یک فرایند ۱۵۰ میلیون تومان و دیگری فقط یک میلیون تومان دریافت می‌کند؟! این موضوع ناعادلانه است!

وضعت وخیم پرستاران/ اختلاف در پرداختی‌های پزشک و پرستا/ شدت رشد تورم و معیشتی از دریافتی‌های پرستاران بیشتر است

پزشک‌ سالاران با قدرتی که پیدا کرده‌اند در نظام سلامت جلوی کار را گرفته‌اند

در دنیا معمولا اختلاف در پرداختی‌های پزشک و پرستار بین ۲ تا ۳ برابر است اما متاسفانه در کشور ما این چنین نیست. متاسفانه طبقه‌ای با عنوان پزشک‌سالار ایجاد شده که تمام قدرت را در دست دارند و قوانین را به نفع خود تصویب می‌کنند. پرستاران با دولت و مجلس مشکلی ندارند چون آن‌ها موضوع اصلی را تصویب کردند، اما گروهی در وزارت بهداشت زیر بار این قضیه نمی‌رود و آن سیستم پزشک سالار است. سیستم پزشک سالار در لایه‌های حاکمیت نفوذ دارند، این گروه حاکم با قدرتی که پیدا کرده‌اند، در نظام سلامت جلوی کار را گرفته‌اند.

بیمارستان‌های کشور همانند بنگاه‌های اقتصادی شده‌اند یعنی همه را به چشم پول می‌بینند. این موضوع باید حل شود .

خواسته و مطالبه اصلی ما این است که خدمات پرستاری را همچون خدمات سایر گروه‌های پزشکی در نظر بگیرند، زیرساخت‌ها در این خصوص آماده است، اما متاسفانه به پرستاران می‌گویند ما پولش را نداریم. در هر صورت این موضوع باعث شده که پرستاران کشور ناراضی شوند و متاسفانه این نارضایتی به شکل‌های مختلف در حال بروز است.

ما معتقدیم که اگر نظام پرستاری مقتدری داشته باشیم و حاکمیت هم از این موضوع دفاع کند، می‌توانیم بحث تعارض منافعی که در نظام سلامت است را حل کنیم. متاسفانه با این وضعیت بیمارستان‌های کشور همانند بنگاه‌های اقتصادی شده‌اند، یعنی همه را به چشم پول می‌بینند. این موضوع باید حل شود و نیاز به عزم ملی و عمومی دولت، مجلس و بدنه نظام سلامت است. اگر چنین مسئله‌ای حل نشود، تبعات این داستان از وضعیت کنونی بدتر خواهد شد.

https://khootoot.ir/00097F

ویدئو خبری
رفتن به نوار ابزار