آخرین بروزرسانی سایت : 05 / اردیبهشت / 3 | 16:55

8 هزار تخت جدید بیمارستانی به چند پرستار نیاز دارد؟

Visits: 60

تهران (پانا) – دبیر کل خانه پرستار با اشاره به ایجاد 8 هزار تخت بیمارستانی در نظام سلامت گفت برای این میزان تخت بیمارستانی باید حداقل 16 هزار پرستار جذب و استخدام شود.

محمد شریفی‌مقدم در گفت‌وگو با پانا درخصوص اظهارات معاون وزیر بهداشت مبنی بر اینکه 8 هزار تخت بیمارستانی در انتظار نیرو است، گفت: «8 هزار تختی که گفته شده است باید به ازای هر تخت دو و نیم کادر پرستاری وجود داشته باشد که نیمِ آن کمک پرستار است و دو نیز مربوط به پرستار است و برای این میزان تخت بیمارستانی باید 16 هزار پرستار جذب شود.»

دبیر کل خانه پرستار با تاکید بر اینکه در بخش بهداشت و درمان مهم‌ترین بخش ارائه خدمات به مردم نیروی انسانی است، گفت: «قبل از اینکه مرکزی افتتاح و به بهره‌برداری برسد، باید نیروی انسانی لازم و حداقلی را فراهم کرد. نیروها هم باید توانمند، باانگیزه و متعهد باشند تا به مردم خدمات با کیفیت ارائه دهند. اخیرا در تهران بیمارستان مهدی کلینیک، بیمارستان غدیر در کنار بیمارستان شهدای تجریش و بیمارستان حکیم که مخصوص کودکان است به بهره‌برداری رسیده‌اند که در انتظار نیروی انسانی قرار دارند.»

وی تاکید کرد: «قبل از اینکه مراکز افتتاح شوند نیز ما دچار کمبود نیرو بودیم و پرستاران با یک دوم ظرفیت فعالیت می‌کردند. بنابراین باید بخشی از هزینه‌هایی که صرف تجهیزات و احداث مراکر درمانی می‌شود، صرف استخدام نیرو شود. اکنون به پرستاران جدید الاستخدام طبق قانون کار که 10 تا 12 میلیون تومان است، حقوق می‌دهند در صورتی که پرستار با کار سختی که دارد و حجم کار بیمارستان‌ها چگونه می‌تواند با این میزان حقوق فعالیت کند.»

شریفی‌مقدم با بیان اینکه شرایط استخدام پرستار باید از جذابیت‌های لازم برخوردار باشد، گفت: «باید شرایطی برای نیرو در نظر گرفته شود که جذب شوند وگرنه 10 یا 12 میلیون تومان توجیهی برای نیرو ندارد. اکنون نیز بیمارستان‌ها کمبود نیرو دارند و کار سخت و طاقت‌فرسایی که ریسک درگیری به بیماری‌های واگیردار در آن وجود دارد، جذابیتی برای پرستار ندارد همانطور که بخشی از پرستاران یا بیکار هستند یا بخشی از آنها هم قصد مهاجرت دارند زیرا در کشورهای دیگر شرایط مناسب‌تری برای پرستاران وجود دارد.»

دبیر کل خانه پرستار با تاکید بر اینکه نگاه به پرستار نباید استثمارگونه باشد، گفت: «به متولیان نظام سلامت توصیه می‌شود که جذابیت‌های استخدام نیرو را بیشتر کنند. هر ساله ظرفیت دانشجویان پرستاری را زیاد می‌کنند در صورتی که دانشجو تربیت می‌شود اما فرایند جذب و استخدام با مشکل مواجه است. در حالی‌که جذب و نگهداشت نیرو بسیار مهم است و علی‌رغم اینکه پرستار بیکار وجود دارد اما مبالغ در نظر گرفته شده، برای پرستاران توجیهی ندارد.»

وی خاطرنشان کرد: «سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان استخدامی کشور و مجلس باید برای حل مشکلات استخدام پرستاران ورود کنند تا مشکل حل شود.»

http://pana.ir/news/1416988

 

ویدئو خبری
رفتن به نوار ابزار