آخرین بروزرسانی سایت : 05 / اردیبهشت / 3 | 16:55

نگاهی به انتخاب شورای عالی نظام پرستاری/ نمایندگان صنفی پرستاران نباید اهل معامله و زدوبند باشند!

Visits: 126

محمد شریفی مقدم با اشاره به ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری گفت: اگر نمایندگان مستقل و جسور در شورای عالی نظام پرستاری حضور داشته باشند می‌توانند مطالبات و خواسته‌های جامعه پرستاری را دنبال کنند.

به گزارش نجواخبر، ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری کشور در حالی حدود دو هفته پیش برگزار و نتایج آن اعلام شد که پرستاران همچنان با مشکلاتی چون دستمزدهای پایین، کمبود نیرو و اجبار برای انجام کار اضافی با حق‌الزحمه‌ی بسیار پایین، دست و پنجه نرم می‌کنند.
به گفته رئیس کل سازمان نظام پرستاری در این دوره از انتخابات نزدیک به ۵۰ هزار پرستار پای صندوق‌های رأی آمدند، پرستارانی که اجرای قانون تعرفه‌گذاری همچنان یکی از مطالباتِ جدی آن‌هاست و با حضور در انتخابات تلاش می‌کنند افرادی غیروابسته، مستقل و کارآمد را برای پیگیری مطالبات‌شان انتخاب کنند. مطالباتی که به گفته دبیرکل خانه پرستار در دوره پنجم به درستی پیگیری نشده است.
محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار در همین‌ رابطه به نجواخبر گفت: انتخابات نظام پرستاری رویدادی است که هر چهار سال یکبار برای عموم جامعه پرستاری کشور در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود که این دوره نیز در ۱۵۹ شهرستان این انتخابات برگزار شد. سازمان نظام پرستاری قاعدتا باید تبلور افکار عمومی جامعه پرستاری کشور باشد و هر چه مشارکت جامعه پرستاری بیشتر باشد پشتوانه سازمان قوی‌تر است.
وی با بیان اینکه این انتخابات دو هفته گذشته برگزار و کاندیداها در ۱۵۹ نقطه کشور مشخص شدند، ادامه داد: این دوره انتخابات برای تشکیل مجمع نمایندگان نظام پرستاری است و در حال حاضر مرحله اول انتخابات را رد کرده‌ایم؛ مرحله دوم انتخابات حساسیت بیشتری دارد و هنوز برگزار نشده است، چراکه منتخبان مرحله‌ی اول در مرحله دوم اعضای شورای عالی را انتخاب می‌کنند که این شورای عالی اهمیت بسیار زیادی دارد. شورای عالی در حقیقت عصاره نمایندگان سازمان نظام پرستاری سراسر کشور خواند بود؛ در واقع با برگزاری انتخابات در دو هفته گذشته کار به پایان نرسیده است و همچنان ادامه دارد.
دبیرکل خانه پرستار تصریح کرد: شورای عالی نظام پرستاری در حقیقت بالاترین مرجع سیاست‌گذاری در جامعه پرستاری است؛ در واقع ۲۵ نفر از گروه پرستاری برای شورای عالی نظام پرستاری انتخاب می‌شوند ۵ نفر نیز انتصابی هستند که به این جمع اضافه می‌شوند و در مجموع سی نفر وارد شورای عالی نظام پرستاری می‌شوند و البته هنوز به این مرحله از انتخابات نرسیده‌ایم. این بخش یا گام دوم انتخابات اهمیت بیشتری دارد چراکه این افراد سیاست‌های چهارسال دوم نظام پرستاری کشور را تعیین می‌کنند.
شریفی مقدم خاطرنشان کرد: وقتی انتخابات شورای عالی برگزار شد یک انتخابات دیگر نیز در درون شورای عالی برگزار می‌شود که رئیس کل انتخاب می‌شود؛ این جایگاه یک جایگاه بسیار کلیدی است. البته در این دوره که همچنان در آن قرار داریم رئیس کل سازمان چنین نقش کلیدی و موثری را نداشته است. از انتخاباتِ دو هفته قبل حدود سه ماه زمان می‌برد تا انتخابات شورای عالی عالی برگزار و اعضا و رئیس کل انتخاب شوند.
وی با اشاره به وظایف شورای عالی نظام پرستاری گفت: شورای عالی نظام پرستاری نقش اجرایی ندارد اما با توجه به پشتوانه بسیار قوی، نقش بسیار کلیدی در جامعه پرستاری دارد چراکه اگر نمایندگان مستقل و جسور در شورای عالی نظام پرستاری حضور داشته باشند می‌توانند مطالبات و خواسته‌های جامعه پرستاری را دنبال کنند. متأسفانه در این دوره شاهد بودیم که اعضا غیرمستقل بوده و وابستگی داشتند و کاری از پیش نبردند.
دبیرکل خانه پرستار تاکید کرد: عدم وابستگی نمایندگان در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی بسیاری از مسائل پرستاران می‌تواند موثر باشد. شورای عالی نظام پرستاری تصمیم‌گیر نیست و نمی‌تواند قانونی را وضع کند اما می‌تواند چانه‌زنی موثری داشته باشد و امیدواریم که جامعه پرستاری کشور و به ویژه هیئت مدیره‌هایی که در سراسر کشور انتخاب شده‌اند نمایندگانی از جنس پرستاری باشند.
وی افزود: یعنی افرادی در شورای عالی انتخاب شوند که درد پرستاری را کشیده باشند، طعم شب‌کاری و کار با ۳۰ بیمار بدحال را چشیده باشند و غیروابسته باشند؛ در انتخابات نظام پرستاری باید قدرت از پایین به بالا منتقل ‌شود و باید افرادی که انتخاب می‌شوند در راستای خواسته‌های جامعه پرستاری مسائل را پیگیری کنند و اهل معامله نباشد.
شریفی مقدم ادامه داد: متأسفانه در ادوار گذشته شاهد حضور افراد موثر و مستقل نبودیم و اولویت اول آن‌ها جامعه پرستاری و مطالبات‌شان نبوده است بلکه منافع شخصی، گروهی و جریانی اولویت داشته است؛ حال امیدواریم در این دوره، یک سازمانِ مقتدر، غیروابسته، مستقل و از جنس پرستاری تشکیل شود ضمن اینکه افرادی که در این جایگاه قرار می‌گیرند باید فهیم، باتدبیر و کارآمد هم باشند.

https://najvakhabar.ir/news/161546

ویدئو خبری
رفتن به نوار ابزار