آخرین بروزرسانی سایت : 05 / اردیبهشت / 3 | 16:55

تصمیم‌گیران با درآمد ۲۰۰ میلیونی نمی‌توانند پرستاران را درک کند | اضافه کاری برای پرستاران اجباری است

Visits: 76

به تازگی تعدادی از اعضای خانه پرستار از نرخ‌های پایین اضافه‌کاری پرستاران انتقاد کرده و گفته بودند: «بعد از گذشت چند ماه برای ۱۳۰ ساعت اضافه کاری، مبلغ یک میلیون و نهصد هزار تومان دریافت کرده‌اند». به زبان ساده یعنی برای هر ساعت اضافه‌کاری مبلغ ۱۴ هزارو ۶۱۵ تومان دریافت کرده‌اند.

در واکنش به این خبر محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار در گفت‌و‌گو با روزنامه اینترنتی «فراز»، از وضعیت نا به سامان پرستاران گفت: «پرستاری شغل بسیار سخت و طاقت‌فرسایی است، پرستار با بیماران در حال احتضار و فضای سنگین بیماراستان سرکار دارد. هر کسی به بیمارستان مراجهه می‌کند درد و بی‌قراری دارد و پرستار باید پذیرای بیماران باشد.

 

در ادامه شریفی‌مقدم با اشاره به نرخ درآمد پرستاران گفت: «حقوق پرستاران کم است. وضعیت حقوق‌ها خوب نیست. حقوق پرستاران حدوداً برای یک ساعت اضافه‌کاری ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان است».

او در ادامه گفت: «متوسط حقوق پرستاران ۱۲ میلیون تومان است اما حقوق ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومانی در ماه کفاف زندگی را نمی‌دهد. خیلی از همکاران ما می‌گویند: اگر در خانه بمانیم و کار نکنیم استهلاک ما کمتر است. ما هم مرتب این موضوع را فریاد می‌زنیم. وضعیت حقوق پرستاران بیشتر به علت تعارض منافعی هست که در نظام سلامت حاکم شده است. از این رو، کسانی که برای پرستاری تصمیم می‌گیرند اعضای هیأت علمی هستند که حقوق آنان بالای صد میلیون تومان هست. این افراد هیچ وقت درد پرستاری را حس و درک نکرده‌اند و اشکال اصلی در اینجاست».

دبیرکل خانه پرستار در ادامه افزود: «به بیان دیگر، کسانی که برای پرستاران تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری می‌کنند، مثل گروه پرستارها یا گروه پیراپزشکی‌ها، کارمند نیستند. غیر هیأت علمی‌ها وضعی مناسبی ندارند بخاطر اینکه تمام پست‌های ریاستی و مدیریتی در اختیار آقایانی است که عضو هیأت علمی هستند. به نظر شما کسی که ۲۰۰ میلیون تومان دریافتی دارد، درد پرستاری که ۱۰ میلیون تومان دارد را درک می‌کند؟ هرگز درک نخواهد کرد. آن زمان می‌تواند درک کند که در همان شرایط قرار بگیرد و با حقوق ۱۰ تا ۱۲میلیون تومان امورات زندگی را بگذراند».

او گفت: «علاوه بر عدم درک، نوعی سلطه جویی هم در وزارت بهداشت وجود دارد. گویا در وزارت بهداشت شهروند یک و دو داریم. گروهی با دریافتی‌های بسیار بالا و گروهی هم با حقوق بسیار کم هستند. مثل کادر بهداشت و درمان».

شریفی‌مقدم با اشاره به تحمیل اضافه‌کاری به پرستاران گفت: «اینکه گفته می‌شود چرا پرستاران اضافه کاری می‌کنند؟ به این دلیل است که اضافه کاری برای پرستاران اجباری است. بیمارستان نیرو کم دارد. مثلا بخشی که باید ۶ پرستار داشته باشد، سه یا دو پرستار دارد. بیمارستان نمی‌خواهد هزینه کند و نیرو بیشتری بگیرد برای جبران به زور پرستار را به اضافه‌کاری مجبور می‌کند. اضافه کاری اجباری با نرخ پایین در اصل قانونی نیست اما پرستار در فضایی سخت مجبور به کار است. بیمارستان اضافه کاری را با نرخ پایین به پرستار تحمیل می‌کند و همین نرخ را بعد از گذشت چند ماه پرداخت می‌کند البته اگر پرداخت کند. اضافه کاری خواست پرستار نیست این یک تحمیل و اجبار است».https://www.farazdaily.com/fa/tiny/news-66281

ویدئو خبری
رفتن به نوار ابزار