آخرین بروزرسانی سایت : 05 / اردیبهشت / 3 | 16:55

پرستاران ناراضی از تعرفه‌بازی! اعتراض و اعتصاب

Visits: 142

زهرا چیذری

 از سوی دیگر صحبت‌های پرستاران در شهرستان‌ها حکایت از آن دارد که بین پرستاران تهرانی و پرستاران شهرستانی در پرداخت کارانه‌های طرح تعرفه‌گذاری تبعیضی جدی وجود دارد؛ نمونه‌اش پرستاران چند بیمارستان اصفهان که در خصوص کارانه‌های ناچیز و تبعیض‌آمیز خود اعتراض دارند و این اعتراض را به طرق مختلف بیان کرده‌اند.

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اجرا شد، اما آنچه در حال حاضر اجرایی می‌شود، همچنان نتوانسته این گروه را راضی کند!

محمد شریفی‌مقدم، دبیر کل خانه پرستار به دفعات نسبت به تعرفه‌گذاری غیرکارشناسی ابراز نارضایتی کرده و معتقد است: این طرح را از آذرماه سال گذشته به صورت نسنجیده آماده کرده‌بودند و قصد داشتند آن را به جامعه پرستاری کشور تحمیل کنند.

دلایل نارضایتی پرستاران
طبق توضیحات شریفی‌مقدم طرحی که برای تعرفه‌های پرستاری ارائه داده‌اند، مبتنی بر تخت بیمارستانی است در حالی که تعرفه‌گذاری خدمات تمامی گروه‌ها براساس مدل فی فور سرویس است. طبق مدل جدید تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، ارزش تمام خدمات یک بیمار از گروه پرستاری در طول ۲۴ ساعت ۹۰ هزار تومان است و اکنون با رشد ۳۰ درصدی، ۱۲۰ هزار تومان می‌شود. نکته قابل‌تأمل اینکه رقم ۱۲۰ هزار تومان به جیب پرستار نمی‌رود، بلکه بیمه به بیمارستان واریز و بیمارستان ۱۴ درصد آن را بابت فوریت‌ها و مسائل آموزشی کسر و ۱۰ درصد هم به منظور مالیات کسر می‌کند. به این ترتیب حدود ۹۰ هزار تومان به پرستار قرار می‌رسد که این مبلغ هم بین سه پرستار تقسیم می‌شود. بنابراین آنچه تحت عنوان رشد ۳۰ درصدی ارزش نسبی خدمات پرستاری مطرح شده، صرفاً بازی با کلمات است، چون ارزش خدمت گروه پرستاری برای یک بیمار در طول ۲۴ ساعت به اندازه ویزیت یک پزشک هم نیست و‌ای کاش تعرفه‌گذاری را به این شیوه اجرا نمی‌کردند.
دبیر کل خانه پرستار در گفتگو با «جوان» درباره تحقق مطالبات پرستاران می‌گوید: «مدل‌های مختلفی برای اجرای طرح تعرفه‌گذاری پیشنهاد شد، اما در نهایت به دلیل ایرادات جدی بنا شد تا کارانه قبلی هر پرستار ضربدر ۲/۲ شود. بر این اساس پرستاری که ۳ میلیون تومان کارانه می‌گرفت، با اجرای این طرح ۷ میلیون تومان کارانه خواهد گرفت، اما یک پرستار شهرستانی که ۳۰۰هزار تومان کارانه می‌گرفت با اجرای این طرح کمتر از یک میلیون تومان کارانه خواهد گرفت!»
به گفته وی از سوی دیگر قانون تعرفه‌گذاری برای تمام پرستاران در بخش دولتی، بخش خصوصی تأمین اجتماعی و نیرو‌های مسلح بوده‌است، اما در حال حاضر فقط بخشی که کارانه‌های جدید و بر مبنای قانون تعرفه‌گذاری تازه را دریافت کرده‌اند، پرستاران بخش دولتی هستند که در بین آن‌ها هم به یکی کارانه مطابق این قانون جدید را داده و به یکی نداده‌اند. آن‌هایی هم که کارانه را دریافت کرده‌اند با تفاوت و تبعیض است. آن‌طور که رئیس خانه پرستار می‌گوید، البته اجرای این طرح باعث افزایش جدی کارانه مدیران پرستاری شده‌است.

اعتراض و اعتصاب
همین تبعیض‌های کارانه‌ای هم موجب بروز اعتراضاتی در نقاط مختلف کشور شده‌است. بیمارستان الزاهرای اصفهان یکی از بیمارستان‌هایی است که پرستارانش به این تبعیض‌ها معترضند و حتی اعتصاب هم کرده‌اند!
یکی از پرستاران این بیمارستان در این‌باره به «جوان» می‌گوید: «در بیمارستان الزهرا قرار بود به عنوان حق کرونا ۵۰ درصد روی حقوق ما اضافه می‌شود. هر چند این اتفاق افتاد، اما در واقع این بدهی ۱۰ سال قبل ما بود!» وی در توضیح اعتراضش به کارانه‌های تعرفه‌گذاری اینگونه توضیح می‌دهد: «تعرفه‌گذاری در واقع تعرفه کد‌هایی است که به ازای خدمات به بیماران ارائه می‌شود. از کنترل علائم حیاتی تا سوند‌گذاری همه این‌ها کد دارد. یعنی به ازای هر خدمتی بر اساس عملکرد، تعرفه‌ای تعلق می‌گیرد. بر اساس قانون تعرفه‌گذاری از ۱۴۰۱، سال گذشته ۲ میلیون تومان به حساب این پرستار واریز شده، اما ظاهراً اجرای قانون تعرفه‌گذاری بیشتر به نفع پزشکان و مدیریت‌ها بوده است.
این پرستار اصفهانی می‌گوید: «۱۸ درصد از تعرفه ما را به اداری دادند که تعرفه‌ها را برای ما ثبت کنند! کارگزینی گفته بود به شرطی ما این را به پرسنل می‌دهیم که ۱۸ درصد به حساب ما برود.»
طبق توضیحات وی امسال هم قرار بود تعرفه یک ساله را به پرستاران پرداخت کنند، اما به برخی اصلاً پولی پرداخت نشد و به برخی دیگر مبالغ بسیار کم.
این پرستار از تبعیض میان پرداختی پرستاران تهرانی و شهرستانی می‌گوید و می‌افزاید: «در تهران از ۴۵ تا ۷۰ میلیون تومان کارانه بابت قانون تعرفه‌گذاری به پرسنل داده‌اند. طبق قانون کف پرداخت‌ها باید ماهی ۴ میلیون باشد، اما قانون را به گونه‌ای دستکاری کرده‌اند که به من که پرستار ریکاوری اتاق عمل هستم، اصلاً کارانه‌ای تعلق نگرفته‌است و سقف پرداختی به پرستاران بیمارستان ما ۳۰ میلیون بود.»
وی می‌افزاید: «ما با چالش‌های متعددی مواجهیم؛ اضافه‌کاری، شیفت، اضافه‌کاری اجباری! اوضاع به گونه‌ای است که شرکتی‌ها ظرف یکی، دو ماه می‌روند و منی که ۲۴ سال سابقه دارم هم می‌خواهم بروم.»
به جز بیمارستان الزهرا، در بیمارستان‌های دیگر هم همین نارضایتی‌ها وجود دارد؛ پرستاران بیمارستان‌های سید الشهدا و کاشانی هم ناراضی‌اند.
این پرستار تأکید می‌کند: «در کل دنیا کادر درمان از مالیات معافند، اما ما معاف نیستیم. اضافه کار و کارانه در فیش حقوقی درج نشده‌است، اما موقع پرداخت با هم جمع و مالیات از ما کم می‌کنند. آن‌ها را روی فیش حقوقی نمی‌گذارند تا حداقل برای بازنشستگی ما محاسبه شود. اگر اتاق عمل نباشد، جراحی آی‌سی‌یوی جراحی وجود ندارد، ما در ریسک‌پذیر‌ترین بخش هستیم و بخش ریکاوری تا مریض استیبل شود پروسه تشنج‌آوری برای کادر است، اما به ما کارانه‌ای تعلق نگرفته‌است.»

تقصیر سازمان‌های بیمه‌گر است
آرش نجیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره معوقات کارکنان بیمارستان الزهرا می‌گوید: «متأسفانه مطالبات انباشت‌شده از سال ۹۶ است که حجم بسیار بالایی را شامل می‌شود که مربوط به سازمان‌های بیمه‌گر است.»
وی البته وعده می‌دهد: «مسئولان در تلاش هستند تا بدون ایجاد خللی در روند فعالیت کارکنان بیمارستان کارانه آن‌ها پرداخت شود تا مشکلات به وجود آمده مرتفع شود.»
طبق آخرین دستورالعمل پرداخت‌کارانه پرستاران بر مبنای آیین‌نامه اجرایی قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مصوب ۹ مرداد ۱۴۰۰ از ابتدای سال ۱۴۰۲ پرداخت می‌شود. این دستورالعمل در شش فصل، هفت ماده و ۱۸ تبصره تدوین‌شده و بر مبنای آن کارانه پرستاران بر اساس امتیاز‌های کمی و کیفی عملکرد فردی محاسبه می‌شود.
بر اساس این دستورالعمل کارانه پرستاران شامل کادر پرستاری اعم از پرستار، ماما، هوشبری، اتاق عمل و همه گروه‌های وابسته مانند بهیار، کمک‌بهیار، کمک پرستار (همه مقاطع) در مراکز درمانی دولتی، جراحی محدود و درمانگاه‌های عمومی، تخصصی و فوق‌تخصصی اجرا می‌شود.
امتیاز‌های غیر‌عملکردی گروه پرستاری برای دریافت کارانه شامل امتیاز مدرک تحصیلی و امتیاز بخش است و امتیاز عملکردی نیز شامل امتیاز کیفی و کمی است. امتیاز کمی هر فرد توسط مسئول مستقیم تعیین می‌شود.
امتیاز عملکرد کیفی عددی بین صفر تا ۳/۱ است که بر اساس کیفیت عملکرد در ساعات حضور، رضایتمندی بیماران و همراهان، مسئولیت‌پذیری، مشارکت در برنامه‌های نظام سلامت و رضایتمندی مسئولان تعیین می‌شود.
امتیاز کمی نیز از ضرب تعداد بیماران/جلسات و دقایق خدمات ارائه شده هر فرد با توجه به سطح مراقبتی و تریاژ تعیین می‌شود و عددی بین صفر تا ۳/۱ است.https://www.Javann.ir/004yRf

ویدئو خبری
رفتن به نوار ابزار