آخرین بروزرسانی سایت : 05 / اردیبهشت / 3 | 16:55

۸۵ درصد پرستاران در انتخابات نظام پرستاری شرکت نمی‌کنند

Visits: 97

دبیرکل خانه پرستار گفت: برآوردهای فعلی نشان می‌دهد، حدود ۸۵ درصد پرستاران در انتخابات نظام پرستاری شرکت نمی‌کنند و از ۱۵ درصد باقیمانده نیز حدود نیمی از پرستاران هنوز برای شرکت در این انتخابات صنفی تصمیم نگرفته‌اند.

محمد شریفی مقدم در گفت و گو با خبرنگار ساعت سلامت درباره فضای ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری افزود: نظرسنجی دقیقی درباره آمار شرکت کنندگان و ترکیب رأی ها وجود دارند اما با توجه به کل فضای انتخابات و آمار دوره های قبل برآورد ما این است که حدود ۸۵ درصد پرستاران هیچ تمایلی برای شرکت در انتخابات نظام پرستاری ندارند و شرکت نمی‌کنند.

وی گفت: حدود ۷ درصد پرستاران تصمیم خود را برای شرکت در انتخابات نظام پرستاری گرفته‌اند اما حدود ۸ درصد هنوز تصمیم نگرفته اند، بنابراین ائتلاف‌ها و گروه های رقیب این انتخابات برای کسب رأی این ۸ درصد با هم رقابت می‌کنند.
دبیر کل خانه پرستار افزود: تعداد کل جامعه پرستاری ایران بیش از ۲۵۰ هزار نفر است که البته همه آنها عضو سازمان نظام پرستاری نیستند اما اکثریت آنها حداقل یکبار عضو شده و کارت عضویت قدیمی دارند، البته تعداد اعضایی که کارت عضویت خود را تمدید کرده‌اند، بسیار کم است.

وی افزود: شرط شرکت در این انتخابات و رأی دادن این است که کارت عضویت سازمان نظام پرستاری را داشته باشند. برای شرکت در انتخابات نیازی به تمدید کارت عضویت نیست و فقط انتخاب شوندگان باید کارت عضویت معتبر و تمدید شده داشته باشند و هر کس یکبار عضو سازمان نظام پرستاری شده باشد می تواند رأی بدهد.

نارضایی پرستاران

شریفی مقدم به ساعت سلامت گفت: علت اصلی مشارکت پایین احتمالی پرستاران در انتخابات نظام پرستاری نارضایی آنها از وضعیت پرستاری، وضعیت نامناسب حقوقی و معیشتی و نارضایی از عملکرد دوره پنجم سازمان نظام پرستاری است. اکثریت پرستاران تصور می کنند که این سازمان هیچ کاری برای آنها نمی کند و امیدی به بهبود و تغییر ندارند.

وی افزود: وقتی یک پرستار با حقوق ۹ میلیون تومانی در بیمارستانها بکارگیری می شود چه امیدی برای شرکت در انتخابات نظام پرستاری دارد. این حقوق حتی کفاف اجاره خانه را هم نمی دهد. وعده های بهبود معیشت و اجرای قوانین از جمله قانون تعرفه گذاری نیز که به سرانجام نرسیده است بنابراین انگیزه برای شرکت در انتخابات نظام پرستاری بسیار پایین است.

دبیرکل خانه پرستار گفت:‌ گروهی هم هستند که به دنبال برگزاری سرد انتخابات هستند و تلاش می کنند با مشارکت حداقلی پرستاران پیروز این انتخابات شوند اما اگر پرستاران تغییر می خواهند باید مشارکت حداکثری داشته باشند تا هم نتیجه انتخابات به نفع اکثریت پرستاران باشد و هم گروه پیروز این انتخابات بتواند با مشروعیت و پشتوانه بدنه پرستاری برای اصلاح امور و تحقق مطالبات پرستاران به موفقیت برسد.

وی افزود: نارضایی پرستاران علل زیادی دارد، حقوق پرستاران بسیار پایین است. کار آنها بسیار سخت و طاقت فرساست. نیروها کم هستند و بسیاری از پرستاران مجبورند اضافه کاری اجباری داشته باشند.‌ در عین حال مدام شاهد برخوردهای توهین آمیز هستند. حق اعتراض ندارند و تجربه ناموفق عملکرد دوره پنجم نیز انگیزه و امید پرستاران را برای هر گونه تغییر و بهبود از بین برده است.

شریفی مقدم ادامه داد:‌ سیستم پزشک سالار حاکم بر نظام سلامت نیز خواهان حضور حداقلی پرستاران در انتخابات صفی نظام پرستاری است زیرا فاصله درآمدی پزشک و پرستار به نفع آنهاست.

حقوق ۹ میلیون تومانی پرستاران کفاف زندگی حداقلی را نمی‌دهد

وی گفت: در زمانی که متوسط حقوق یک پرستار تازه استخدام ۹ میلیون تومان است، درآمد پزشکان متخصص در بخش دولتی حدود ۱۴۰ میلیون تومان است. این وضعیت در صورت مشارکت پایین پرستاران ادامه پیدا می کند زیرا امکان تحقق مطالبات پرستاران فراهم نمی شود.

دبیرکل خانه پرستار افزود: این وضعیت و نارضایی گسترده پرستاران یک واقعیت است که به افزایش مهاجرت پرستاران منجر شده است اما پرستاران می توانند با مشارکت گسترده در انتخابات نتیجه را به نفع خود تغییر دهند.

به گزارش ساعت سلامت، ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری ۷ مهر برگزار می شود. زمان ثبت نام داوطلبان این انتخابات نیز که از ۱۱ مرداد شروع شده بود و تا ۱۸ مرداد مهلت داشت با یکبار تمدید ۲۱ مرداد به پایان رسید.

85 درصد پرستاران در انتخابات نظام پرستاری شرکت نمی‌کنند

https://b2n.ir/r62050

ویدئو خبری
رفتن به نوار ابزار