آخرین بروزرسانی سایت : 05 / اردیبهشت / 3 | 16:55

تعرفه‌گذاری با روش فعلی خلاف قانون است

Visits: 21

محمد شریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره دلایل نارضایتی موجود میان پرستاران نسبت به اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری گفت: هدف از اجرای تعرفه‌گذاری کاهش اختلاف در پرداخت‌ها بود. در گذشته تمام خدمات پزشکان تعرفه‌گذاری شد اما این اتفاق برای پرستاران نیفتاد. طرح تعرفه‌گذاری پرستاران سال ۸۶ به تصویب مجلس رسید. اگر تعرفه‌گذاری به درستی و براساس همان قانون اجرا می‌شد، اختلاف در پرداخت بسیار کاهش پیدا می‌کرد.

استخدام ۲۵ هزار پرستار در سال جاری

وی افزود: سیستم پزشک‌سالار که هم در وزارت‌خانه و هم در بخش خصوصی هستند، همیشه رو در روی اجرای صحیح تعرفه‌گذاری قرار می‌گرفت. بعد از تعرفه‌گذاری قانون ارتقای بهره‌وری تصویب شد و در برنامه ششم توسعه هم دولت مکلف به اجرای قانون شد اما این قانون اجرا نشد تا اینکه در سال ۱۴۰۰ و بعد از بیانات رهبری تصمیم به اجرای قانون گرفته شد.

دبیرکل خانه پرستار توضیح داد: ۱۰ هزار خدمت گروه پزشکی و سایر گروه‌های پزشکی براساس فرمولی تعرفه‌دار شدند و انتظار جامعه پرستاری این بود که خدمات پرستاری هم مانند سایر گروه‌ها برمبنای فی فور سرویس تعرفه‌گذاری می‌شد که این کار انجام نشد. درحالی که این روش بیش از ۲۰ سال است که در مورد پزشکان انجام شده و امتحان خود را پس داده اما نظام پرستاری و وزارت بهداشت روشی را ابدا کردند که کاملا متفاوت بود.

وی ادامه داد: نظام پرستاری و وزارت بهداشت مبنای تعرفه‌گذاری را براساس هر تخت قرار دادند، درحالی که قانون سال ۸۶ تفاوت بسیاری داشت. در واقع طرح فعلی خلاف قانون است. برای پزشکان حتی کار ساده‌ای مانند بخیه زدن تعرفه‌های مختلف دارد اما برای پرستاران اینطور تعریف شده که هر تخت در ۲۴ ساعت ۶ نوع خدمت دریافت می‌کند که مجموع تعرفه این خدمات در سال گذشته و تاکنون که تعرفه جدید اعلام نشده ۹۰ هزار تومان است. این مبلغ برای گروه پرستاری که حدودا پنج نفر هستند، درنظر گرفته شده است.

شریفی‌مقدم عنوان کرد: مجموع دریافتی پرستار از تعرفه‌گذاری هر ماه حدودا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که این رقم را قبلا هم می‌گرفتند.  این شیوه تعرفه‌گذاری توهین به پرستار است. در حقیقت بودجه ۶ هزار میلیاردی تعرفه‌گذاری تقسیم بر تعداد پرستاران شده و به طور متوسط برای هر پرستار یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درنظر گرفته‌اند که برخی بیشتر و برخی کمتر دریافت کرده‌اند. همین مبلغ هم هر چند ماه یک بار پرداخت می‌شود.

وی افزود: ما به عنوان جامعه پرستاری این تعرفه‌گذاری را که خلاف قانون است و کارشناسی شده نیست، قبول نداریم. خدمات پرستاری باید مانند سایر گروه‌ها به روش فی فور سرویس تعرفه‌گذاری شود. این موضوع باعث نارضایتی جامعه پرستاری کشور شده است.

شریفی‌مقدم بیان کرد: در برخی بیمارستان‌ها پرستاران گروهی استعفا داده‌اند زیرا فشار کاری زیاد است. کار پرستاری از دقت بالایی برخوردار است و اگر در اثر خستگی اشتباه کند، امکان مرگ بیمار وجود دارد. دریافتی‌ها کم است و نهایتا پرستاران یا تغییر شغل می‌دهند یا به سمت مهاجرت کشیده می‌شوند.

دبیرکل خانه پرستار با انتقاد از بی‌توجهی به جامعه پرستاری در برنامه توسعه هفتم گفت: حتی قانون مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور درباره پرستاری به درستی رعایت نمی‌شود. شرط بازنشستگی پرستاران براساس مشاغل سخت و زیان‌آور موافقت دستگاه مربوطه است که به دلیل کمبود نیرو معمولا با درخواست آن‌ها موافقت نمی‌شود. در بخش خصوصی که مشمول قانون کار هستند، این قانون رعایت می‌شود اما سنگ‌اندازی‌هایی هم وجود دارد.

انتهای پیام /

کد خبر:
ویدئو خبری
رفتن به نوار ابزار