آخرین بروزرسانی سایت : 05 / اردیبهشت / 3 | 16:55

پاسخ دبیرکل خانه پرستار به معاون نظام پرستاری:مخالفت معاون وقت وزارت بهداشت درکمسیون اجتماعی دولت باعث شد، اجرای این قانون در آن زمان به سرانجام نرسد

Visits: 35

دبیرکل خانه پرستار در واکنش به اظهارات معاون سازمان نظام پرستاری نوشت: مسئولان سازمان نظام پرستاری به جای دفاع از عملکرد دوره پنجم و در حالی که طراحی این سازمان برای اجرای قانون تعرفه گذاری مورد انتقاد قرار گرفته است، فرافکنی می کنند.

محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار و قائم مقام سازمان نظام پرستاری در دوره چهارم در واکنش به یادداشت کوروش نادری، معاون فرهنگی سازمان نظام پرستاری یادداشتی را به تحریریه ساعت سلامت ارسال کرد که متن آن به این شرح است:

مسئولان سازمان نظام پرستاری به جای دفاع از عملکرد خود در دوره پنجم و در حالی که طراحی این سازمان برای اجرای قانون تعرفه گذاری مورد انتقاد قرار گرفته است، فرافکنی می کنند.

پاسخ معاون فرهنگی نظام پرستاری به انتقاد مطرح شده درباره طراحی غیرکارشناسی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری از سوی سازمان نظام پرستاری، نشان می دهد که این سازمان در دوره پنجم دستاورد قابل دفاعی نداشته است و برای فرار از پاسخگویی از عملکرد خود دستاوردهای دوره چهارم این سازمان را به خانه پرستار نسبت می دهد و زیر سوال می برد.

خانه پرستار یک تشکل سیاسی- صنفی است که اتفاقا حتی یک نفر نماینده در شورای عالی نظام پرستاری در دوره چهارم نداشت. اولویت این تشکل مسائل صنفی پرستاران است و به دنبال مسائل سیاسی نیست.

عجیب این است که مسئولان سازمان نظام پرستاری که بارها در مصاحبه هایشان اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را به عنوان دستاورد خود اعلام می کردند اکنون که طراحی آنان مورد اعتراض پرستاران قرار گرفته است با نزدیک شدن به زمان انتحابات نظام پرستاری پس از ماهها سکوت موضع انتقادی گرفته اند.

مسائلی که معاون فرهنگی سازمان نظام پرستاری درباره دوره چهارم نظام پرستاری و پیگیری نکردن قانون تعرفه گذاری در آ‌ن دوره بیان کرده نادرست است زیرا در آن دوره تلاش های زیادی از سوی سازمان نظام پرستاری برای اجرای این قانون شد اما مسئولان وقت وزارت بهداشت به علت زاویه با تیم نظام پرستاری آن زمان اجازه ندادند، این تلاش ها به ثمر برسد.

در ابتدای دوره چهارم نظام پرستاری و زمان دولت یازدهم با توجه به موضع مسئولان وقت وزارت بهداشت، تلاش کردیم که با استناد به قانون برنامه توسعه ششم که اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری را به وزارت بهداشت و وزارت رفاه تکلیف کرده بود، از طریق وزارت رفاه برای عملی شدن این قانون اقدام کنیم.

با پیگیری های انجام شده در آن دوره و در حدود ۸ سال پیش وزارت رفاه متقاعد شد که اجرای این قانون را پیگیری کند و کار به کمیسیون اجتماعی دولت رسید اما مخالفت نماینده وقت وزارت بهداشت باعث شد، اجرای این قانون در آن زمان به سرانجام نرسد.

معاون محترم سازمان نظام پرستاری به این نکته اشاره کرده که در دوره چهارم فقط هزار میلیارد تومان برای اجرای این قانون درخواست شده بود در حالی که در سال ۱۴۰۱ برای اجرای این قانون ۵ هزار میلیارد تومان مصوب شده است، این گفته مربوط به سال اول فعالیت دوره چهارم نظام پرستاری در سال ۹۴ است و در سال ۹۶، پیشنهاد مطرح شده از سوی نظام پرستاری اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان به اضافه سهمی ازکارانه پزشکان برای پرستاران بود که رقم آن به حدود ۵ هزار میلیارد تومان فقط برای پرستاران بخش دولتی می رسید.

محاسبات ما نشان می داد اگر آن زمان طرح سازمان نظام پرستاری برای اجرای قانون تعرفه گذاری اجرا می شد، کارانه پرستاران معادل ۱.۵ برابر حقوق دریافتی آنان می شد.

کارشناسی سازمان نظام پرستاری در آن دوره این بود که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری باید مانند تعرفه گذاری خدمات پزشکی بر اساس نظام فی فور سرویس و پرداخت به ازای خدمت انجام شود. این طرح هدف اصلی قانون تعرفه گذاری پرستاری که برقراری عدالت در پرداخت و کاهش فاصله دریافتی پزشک و پرستار بود محقق می کرد.

مسئولان نظام پرستاری در دوره پنجم بدون توجه به این کارشناسی ها، طرحی را به وزارت بهداشت دادند که مشکلات کارشناسی و فنی زیادی داشت و بر خلاف نظام فی فور سرویس بر مبنای بسته های خدمتی محدود و تعداد بیمار روی تخت بیمارستان بود و حاصل آن اعتراض و نارضایتی بخش عمده ای از جامعه پرستاری به روند اجرای این قانون شده است.

مسئولان سازمان نظام پرستاری در دوره پنجم حتی یک بار از خانه پرستار برای حضور در جلسات کارشناسی طراحی شیوه اجرای قانون تعرفه گذاری دعوت نکردند و طرحی پر از اشکال را به وزارت بهداشت دادند که نتیجه مناسبی نداشت.

خانه پرستار با هیچ کس عهد اخوت نبسته است. برای این تشکل فقط منافع صنف پرستار اولویت دارد.البته نسبت به عملکرد وزارت بهداشت هم انتقاد داریم اما بر خلاف اختلاف نظر سازمان نظام پرستاری با وزارت بهداشت بر سر شیوه بازتوزیع منابع قانون تعرفه گذاری معتقدیم روش اجرای این قانون از اساس اشتباه است و تا زمانی که آیین نامه اجرایی این قاننون به روش فی  فور سرویس برنگردد و اصلاح نشود، مشکلات حل نمی شود.

خانه پرستار تا اصلاح آیین نامه اجرایی قانون تعرفه گذاری پرستاری به تلاش خود ادامه می دهد. باید معیار اجرای این قانون مانند همه گروه های پزشکی دیگر بر اساس نظام فی فور سرویس و کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت باشد زیرا این روش بیشتر عدالت را برقرار می کند.

باید روش اجرای قانون تعرفه گذاری اصلاح و البته منابع لازم آن نیز تامین شود، چطور بدون هیچ هیاهویی کارانه پزشکان به بالای ۱۰۰ میلیون تومان در ماه می رسد، کارانه پرستاران هم اگر قانون به درستی اجرا شود باید حداقل یک چهارم کارانه پزشکان باشد.

ویدئو خبری
رفتن به نوار ابزار