اخبار

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت :

فراوانی خشونت علیه کادر درمان در جاهای مختلف کشور متفاوت است/ لزوم نظارت نهادهای حراست و بازرسی دانشگاه

فراوانی خشونت علیه کادر درمان در جاهای مختلف کشور متفاوت است/  لزوم نظارت نهادهای حراست و بازرسی دانشگاه
ارسال شده: شهریور 12, 1398
دسته ها: اخبار صنفی
نظرات: 0

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آمار این خشونت‌ها گفت: گزارش خشونت‌ها علیه کادر درمان به قسمت‌های مختلفی از جمله حراست‌ها، بازرسی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و حوزه نظارت بر درمان منعکس می‌شود و حتی بسیاری از این موارد اصلاً گزارش نمی‌شوند. در نتیجه آمار مشخصی در این رابطه به شکل جمع‌بندی شده وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، علی رضا عسگری درباره خشونت علیه کادر درمان در مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور افزود: باید بررسی کرد که چرا در برخی استان‌ها میزان خشونت علیه کادر درمان بیشتر است. این مسائل به کار فرهنگی بیشتری نیاز دارد و به طور مثال باید میزان توقع بیمار و همراه او را در نظر گرفت.


وی خاطرنشان کرد: گاهی این خشونت‌ها و درگیری‌ها در مراجعه اورژانس ۱۱۵ بر بالین بیمار یا مصدوم و گاهی در بیمارستان‌ها اتفاق می‌افتد و یک دغدغه مهم محسوب می‌شود. در بسیاری از مواقع، تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ مورد حمله قرار می‌گیرند، اما بسیاری از رسانه‌ها به این موضوع نمی‌پردازند و منعکس نمی‌شود.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آمار این خشونت‌ها گفت: گزارش خشونت‌ها علیه کادر درمان به قسمت‌های مختلفی از جمله حراست‌ها، بازرسی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و حوزه نظارت بر درمان منعکس می‌شود و حتی بسیاری از این موارد اصلاً گزارش نمی‌شوند. در نتیجه آمار مشخصی در این رابطه به شکل جمع‌بندی شده وجود ندارد.

عسگری ادامه داد: جدا از شمار وقوع این حوادث، باید به دنبال برطرف کردن مشکل باشیم تا از وقوع آن پیشگیری کرد. برای پیشگیری از این موضوع، سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند ورود کنند و مقابله با خشونت علیه کادر درمان را به‌عنوان یکی از وظایف خود بدانند و مردم را با حقوق خود آشنا کنند.

وی اظهار کرد: اگر کادر درمان در اورژانس بیمارستان که خط اول درمان محسوب می‌شود، امنیت کافی نداشته باشند، حداقل اثر این است که نیروهای کارآمد و با تجربه دیگر در اورژانس خدمت نمی کنند و از طرفی در صورت نبود این امنیت، نمی‌توان سطح خدمت مطلوب را انتظار داشت.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: البته این مسائل در بسیاری از موارد جنبه حقوقی دارد، اما انتظار می‌رود کادر درمانی از مهارت‌های ارتباطی در انتظار با مردم استفاده کرده و اگر توضیح مناسب و به موقع درباره اقدامی که می‌خواهند انجام بدهند را به بیمار و همراه او ارائه کنند، بسیاری از این مشکلات اتفاق نمی‌افتد.

عسگری ادامه داد: هرچند معاونت حقوقی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی این موارد را رسیدگی می‌کنند، اما معمولاً به نتیجه خاصی نمی‌رسد و در انتها پیشنهاد می‌شود که مصالحه کنند.

وی یادآور شد: این در شرایطی است که در این موارد گاهی جو به سمتی می‌رود تا نظام ارائه خدمت محکوم شود. به هر حال وقتی اعتماد مردم نسبت به کادر درمانی خدشه‌دار می‌شود و آسیب می‌بیند، اصلاح این اعتماد بسیار دشوار خواهد بود.
Print
کلمات کلیدی:
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
دی ان ان فارسی , مرجع دات نت نیوک فارسی