اخبار

سازمان نظام پرستاری باید پاسخگو باشد یا مطالبه گر؟
مدیر سایت
/ دسته ها: اخبار صنفی

سازمان نظام پرستاری باید پاسخگو باشد یا مطالبه گر؟

يادداشت:

قطعا سازمان نظام پرستاری باید در مقابل عملکرد خویش پاسخگو باشد، اما گاهی مدیران اجرایی از ابتدا به هر دلیلی قصد گوش دادن به نهادهای حرفه ای و صنفی را ندارند و از اجرای قوانین بدیهی و مصوب سرباز میزنند در چنین شرایطی شاید صرف پیگیری و رایزنی جواب ندهد چرا که اصلا هدف طرف مقابل، شنیدن و سپس اجرا کردن نیست.
بنابراين چه باید کرد؟ 
آیا راهی بجز تخریب خلاق وجود دارد؟
وقتی شاکله و ستون ساختار در سیستم سلامت مشکل ساز است چکار باید کرد؟ 
سازمان نظام پرستاری دور چهارم در چنین شرایطی پا به عرصه فعالیت حرفه ای گذاشت با سدی به نام وزارت بهداشت  که البته توسط افرادی از جنس خود پرستاری که میزهای باد آورده بر آنها مزه کرده بود تحریک می شد. 
روزها و هفته ها می گذشت، اما خبری از مطالبات پرستاری نبود.
طرح تحول سلامتی کلید خورد که در آن پرستاری دیده نشده بود، در حالی که برای حضور چند ساعتی پزشکان متخصص در بیمارستان ها هزینه های چند صد میلیونی برای تجهیز و اختصاص پاویون (با وجودی که از قبل همه این اساتید اتاق های جداگانه برای انجام امور کاری و اداری داشتند) صورت گرفته بود، پرستاران برای استراحت یک یا دو ساعتی جهت تجدید قوا و انجام بهتر و دقیقتر امور مربوط به بیماران ناچار به برانکار و تخت بیماران پناه میآوردند و هنوز هم جایي برای آرامش چند دقیقه ای و ساعتی ندارند. 
یعنی اگر پرستاری با مسئول بخش یا همکاری صحبتی شخصی و کاری داشته باشد یا مسئول در موردی از پرستار توضیح بخواهد باید وسط بخش در حضور چند نفر مطرح کند. 
این رفتارها خود باعث احساس نظام برده داری در سیستم درمان ناسلامت کشور شد جایی که عدالت در آن جايي نداشت. 
نظام پرستاری و خانه پرستار راهی جز برهم ریختن نظم ناعادلانه موجود ندیدند و دقیقا روی نقطه حساس پزشکان عزیز(دریافتی و کارانه) انگشت گذاشتند و در مقابل سیستم پزشک سالار اقدام به سرکوب،اخراج، تعلیق، حذف و ردصلاحیت و بازنشستگی اجباری با سو استفاده از قدرت اجرایی و سیاسی نمود.
غافل از اینکه هیچ جامعه ای باظلم پایدار نخواهد ماند. 
تئوریسین تغییر طرح تحول سلامت به نفع درصد خاصی از پزشکان (دکتر آقاجانی) شاید اولین نفر بود كه به تیر غیب این بی عدالتی گرفتار شد و رفت.
جامعه پزشکی هم دچار محدودیت مالیات پلکانی، سقف پرداخت و دیگر محدویتها شد.
كه البته شايان ذكر است مالیات پلکانی را اگر درست اجرا شود باید از قوانین مترقی دانست.
در نهایت دکتر قاضی زاده هاشمی با همه فراز و فرودی که داشت، رفتن را بر ماندن ترجیح داد. قاضی زاده رفت اما مصائب و مشکلاتی که از ایده های ایشان و دوستانش بود باقی ماند. دوران وزارت ایشان هم یک تجربه بود، تجربه ای گران!

البته این پایان کار نبود! تخریب خلاقی که نظام پرستاری و خانه پرستار شروع کرده بود به جاهای حساسی رسید جایی که رئیس جمهور به صرافت انتصاب وزیری افتاد که تعارض منافع نداشته باشد.
وزیر جدید اگرچه داروساز هست اما پزشک نیست، و گفتمانی دارد بسیار شبیه گفتمان عدالتخواهی خانه پرستار و نظام پرستاری: شفافیت، عدالت و پاسخگویی.

 نقش نظام پرستاری و خانه پرستار بعنوان اولین منتقدین نحوه اجرای طرح تحول سلامت در دورانی که همگان از درون و بیرون وزارت بهداشت به تعریف و تمجید از این طرح مشغول بودند بسیار برجسته است. 
از روزهای آغازین مرحله سوم طرح تحول و با افزایش سیصد درصدی تعرفه های پزشکی خانه پرستار زنگ خطر ورشکستگی بیمه ها را بصدا در آورد. 
"ایهاالناس این چاه ویل با هیچ منبعی پر نخواهد شد"

مدتها طول کشید تا دیگران هم با این نوا همصدا شدند، دردی که دیگر با مسکن قابل التیام نبود و نیاز به یک جراحی اساسی داشت.

قاضی زاده رفت اما پرستارانی که ایشان در مجلس شورای اسلامی، "آمپول زن" خوانده بود ماندند تا ببینند دیگری آمد و پزشکان را از همان تریبون مجلس ... خواند.

هیچ دولتی با ظلم پایدار نخواهد ماند
و دوستان حاضر در معاونت پرستاری وزارت بهداشت هم بدانند آنچه میماند نام نیک است و تاریخ گواه همه چیز.

علي درونكلايي

فعال صنفي

مطلب قبلی برخي پرستاران وابسته به قدرت برخلاف منافع صنفي عمل مي كنند/ گفتمان عدالت خواهي قوت گرفته است
مطلب بعدی پیام تسلیت خانه پرستار به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)
Print
81 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
دی ان ان فارسی , مرجع دات نت نیوک فارسی